Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Obchodní řetězce se musí přizpůsobovat současným trendům

Čeští zákazníci dnes dávají přednost aktivnějšímu trávení volného času – mimo obchodní centra – a výrazně změnili realizaci svých nákupů. Malý nákup se týká produktů denní spotřeby a je uskutečňován několikrát týdně, přičemž hlavním kritériem jeho realizace je čas. Zákazníci volí menší formáty obchodů v místě bydliště nebo na trase z práce. Nákupy v hypermarketech tak plní roli velkého nákupu na víkend, pro příležitost oslav apod. Za nimi jsou zákazníci ochotni dojíždět a řídí se šíří sortimentu, cenou, kvalitou, aktuální nabídkou a dodatečnými službami.

Další výraznou změnou zákaznického chování je posun k nákupu kvalitnějších potravin. Cena je stále důležitá, ale její vnímání se posunulo do polohy „value for money“. Zákazníci se zajímají o složení výrobku, zemi jeho původu, kvalitu surovin. České produkty vnímají nejen jako tradiční, ale velmi často i kvalitativně na vyšší úrovni než podobné zahraniční výrobky. V posledních letech se začala projevovat i obliba nákupu produktů od lokálních, malých výrobců. V jejich případě zákazníci oceňují tradiční recepturu, vyšší kvalitu surovin a místo původu. A posledním trendem je zdravý – nebo zdravější – životní styl, který byl dřív představován spíš náhradou plnohodnotných potravin za potraviny s označením „light“. V současné době už zákazník vnímá pod pojmem zdravý životní styl nákup potravin, které jsou minimálně chemicky upraveny.

Na tyto změny zareagovala i většina obchodních řetězců. Pro úsporu času se zmenšila jejich prodejní plocha (Tesco, Albert), byla zavedena platba platebními kartami (Kaufland), vznikly expresní a samoobslužné pokladny (Tesco, Globus). Řetězce se taky snaží o zvýšení povědomí o kvalitě nabízených potravin a s ohledem na požadavek na vyšší zastoupení českých výrobců částečně změnily „range“. V rámci komunikace se tato nabídka projevila asi výrazněji než v samotném obchodě. Řetězce začaly výrazně komunikovat kvalitu nabízených produktů, zaměřily se na objasnění procesu nákupu, kvality a čerstvosti.

Reklama
Abovalve

Tomáš Fanta, business director, Geometry Global

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)