Máša a medvěd jsou licenční hit

Drobná ruská holčička Máša dokáže vše, na co si vzpomenete – tančí, zpívá, boxuje, maluje, hraje na kytaru. Poklidného medvěda připravuje o rozum, zatímco stamiliony dětí po celém světě se baví. Tím největším kouskem je ale od loňského roku prodej licencí na výrobky s oblíbenou dvojicí.

„Loni jsme prodali 180 licencí, letos očekáváme prodej další více než stovky,“ říká pro MAM licenční manažerka společnosti Animaccord, jež Mášu a medvěda vyrábí, Oksana Ševelevová.

Největší zájem je z Itálie, Francie, východní Evropy nebo Blízkého východu. Máša a medvěd totiž už dávno nejsou fenoménem jenom v Rusku. V srpnu zařadila seriál do své nabídky streamovací služba Netflix a v Itálii se před Vánocemi promítalo několik dílů najednou i v kinech. Dílu Máša a kaše se povedlo na YouTube pokořit hranici miliardy zhlédnutí.

Právě YouTube je nejspíš jedním z důvodů obrovské popularity seriálu – sedmiminutové díly nabízí Animaccord na síti zdarma. Součástí jsou dvě spin-off série a reklamy, které Animaccord vyrábí pro své velké partnery. Jenom reklamu na vajíčka Kinder Surprise s Mášou a medvědem si pustilo 22 milionů diváků.

Ještě nejsme na vrcholu

Podle magazínu Bloomberg Businessweek tvoří už nyní prodej licencí dvě třetiny příjmů společnosti. Letos očekává nárůst o 25 procent a čistý zisk ve výši 15 milionů dolarů.

„Prioritou jsou pro nás hračky. Hlavně panenky a plyšáci,“ vysvětluje Ševelevová. Ty v Česku prodává například společnost Simba Toys. V měsících kolem Vánoc se prodávaly v řádech tisíců kusů měsíčně. Společnost se nyní s hračkami do písku nebo tříkolkami chystá na jarní a letní sezonu. „Jednoznačně vidíme, že nejsme na vrcholu zájmu. Zájem o tuto licenci se ještě buduje,“ vysvětluje sales manager Simba Toys CZ Přemysl Zemánek.

Pokračovat plánuje i vydavatelství Egmont, které pro český a slovenský trh dodává knížky a omalovánky s ruským duem. Zatímco časopis se neuchytil a byl zrušen, knížkám se daří a od konce roku 2014 se jich prodalo 85 tisíc kusů.

Máše a medvědovi se povedlo expandovat na západní trhy bez ohledu na sankce, kterým Rusko čelí. Podle společnosti se na jejím podnikání nijak neprojevily.
Foto: Animaccord

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-12

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-12

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

fenomen
sparta_kybersikana
nový web-otvírák

MAM Exkluzivně v časopise

Monika Jančová, Orea
Fenomén
Fenomén
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
oneplay
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
oneplay