Zhruba od roku 2009 se české mediální domy snaží přijít na to, jak vydělávat takové peníze jako před krizí. A tak poslední roky zažíváme různé pokusy o monetizaci obsahu, které začínají sebevědomě a končí rozpačitě. Původní obchodní model prodeje novin a reklamního prostoru už není žádné mistrovství světa, a tak vydavatelé občas prodají svůj nosič jako kolečka salámu (partnerské projekty, komerční články, speciální přílohy na klíč inzerentům apod.). Když však takové články nebo přílohy obalí hlavní značka periodika, výsledkem je postupná ztráta důvěry čtenářů. Přitom existují funkční modely, které přinášejí prospěch všem stranám (aniž by médiu uškodily na pověsti či důvěryhodnosti). Fungují v on-line prostředí a říká se jim content discovery platform či content recommendation engines, tedy jakési „doporučovače“ zajímavého obsahu mimo web samotného média. Pomáhají tak vydavatelům naplnit pokladničky, v nichž se od krize začínají množit myši, firmám (inzerentům) naplnit jejich cíle (engagement, konverze, awareness) a zároveň „neznečišťují“ nezávislé médium marketingovým sdělením. Jde o softwarové řešení, které dokáže vyhledat vhodný článek (tedy i firemní obsah) a ten následně umístí na partnerský web. S jedinou podmínkou – relevantním a zajímavým obsahem. Princip je stejný pro kteroukoli firmu. Nastavíte si rozpočet (už od 10 dolarů) a vytvoříte vlastní kampaň. Tak váš článek z firemního webu (blogu) může být „doporučen“ třeba na cnn.com. Jak? Algoritmus článek vybere, pokud jej uzná za vhodný pro daného uživatele. Na webovce partnerů (vydavatelských domů jako např. NBC, CNN aj.) se následně objeví v karuselu pod označením např. Related Stories nebo Around The Web. Výsledkem je, že na vaši stránku někdo narazí právě při surfování na cnn.com. Musíte se však spojit s těmi nejlepšími platformami pro content discovery. Co z toho mají mainstreamová média? Peníze, které jim platí firma na „zesilování viditelnosti obsahu“. A čtenáři webu? Jejich oblíbená respektovaná média si nešpiní pověst nezávislé redakce komerčními články. Otázkou pro česky mluvící mediální svět je, zda ve firmách vzniká dostatek kvalitního obsahu. Jinak by software, který doporučuje, také nemusel mít co doporučit. Automatizovaný doporučovač funguje i na video.
P. S.: Rada pro firmy: Pište dobré články.
David Shorf, partner, McShakespeare