Dostali jsme do B2B marketingu vědu

V klasickém marketingu jsou dnes běžné digitální platformy, jejichž algoritmus okamžitě vyhodnotí, kterého uživatele se vyplatí oslovit. V B2B segmentu ale bývají nejčastějším marketingovým „nástrojem“ stále ještě kontakty v telefonu ostříleného obchodníka. „Monitorujeme šest milionů obchodních subjektů v Česku a víme o nich téměř vše. Denně ověříme 50 tisíc datových údajů a čísel,“ dává Tomáš Berger, majitel společnosti Imper, reálnější obrysy populárnímu pojmu big data. Bez interaktivních databází už podle něj B2B obchodník neobstojí.

Bez strojů by to nešlo

Imper provozuje firemní databázi Merk. Ta digitalizuje údaje z 37 otevřených zdrojů, jako jsou Justice.cz, ARES, insolvenční rejstříky, údaje ze zdravotních pojišťoven, odvody HDP, výsledkové zprávy a samozřejmě i webové stránky firem. Uživatelé Merku tak znají obrat, zisk i konkrétní výdaje libovolné firmy. Merk také zaznamenává statutární orgány a členy managementu včetně vizitek za posledních deset let. Vše v přehledném rozhraní i s časovými osami. „Denně sledujeme, jak uživatelé naše platformy využívají, a podle toho je upravujeme nebo přidáváme další funkcionality,“ vysvětluje Berger, kterému se podařilo přetáhnout i vývojáře Michala Daniláka, který programoval pro Facebook a pravidelně se umisťuje ve výběru padesáti nejlepších programátorů podle Googlu.

K čemu to všechno je? „Představte si třeba Microsoft. Podívá se na obrat firmy, kolik ročně vydává za softwarové licence a z napojeného interního CRM zjistí, jaké má s firmou smlouvy. Vyhodnotí si, že je tam další potenciál, a firmu cíleně osloví. Obchodník se stavební technikou si zase vyhledá, že firma vyhrála velkou veřejnou zakázku, a rovnou tuší, že bude potřebovat nové bagry,“ vysvětluje Berger a pokračuje. „Jediná konkurence ještě dodává firmám data na cédéčku. Než ho doručí, my strojově ověříme a digitalizujeme 20 tisíc čísel v reálném čase.“

Data jsou zajímavá i pro novináře. „Poskytli jsme přístup například Transparency International nebo Reportérům ČT. Ti si třeba srovnali, jaké firmy mají sídlo pouze na úřadě a přitom vyhrály v poslední době veřejné zakázky.“ Merk už používá tisíc společností v Česku včetně bank a velkých technologických firem. Cena využití databáze je odstupňovaná podle počtu využívání. Může tak vyjít na nižší desítky tisíc i statisíce korun ročně. „Nejcennější je ale pro firmy look like modelování. Zadají do systému zákazníky a algoritmus v Merku najde další takové společnosti. Bere v potaz obor, tržby, počet zákazníků, zisk, ale třeba i věk majitelů firmy,“ prozrazuje Berger.

Leady mají pro firmy cenu zlata

Imper ale vyvinul i platformu Leady. „Firmy v B2B segmentu většinou netuší, kdo chodí na jejich web. My to umíme pomocí složité technologie rozklíčovat. Zjistíme, z jaké je uživatel konkrétní společnosti, a díky údajům z Merku máme na tu společnost rovnou kontakt. Ještě nedávno byly nejsofistikovanější databází Zlaté stránky. My ale ten princip obracíme. Obchodník nevolá naslepo, ale protože ví, že existuje poptávka,“ říká Berger.

Další možností, jak Leady využít, je měření účinnosti kampaní. „Když B2B firmám přijde nějaká poptávka, tak je to často telefonicky, e-mailem nebo na pobočce. Společnosti pak nevědí, jaký smysl mají jejich marketingové aktivity. My ale dokážeme dohledat, že zaměstnance zákaznické firmy poprvé zaujala třeba kampaň na Twitteru, a pak se dá vypočítat, jestli kampaň funguje,“ vysvětluje Berger. Leady i Merk lze také napojit na Google Analytics nebo AdWords, takže se dá velmi dobře optimalizovat například retargeting. Některé společnosti vědí, že jejich produkt si mohou dovolit jen větší firmy. Z retargetingu tak mohou vyloučit například živnostníky a nefiremní uživatele.

Imper provozuje i platformu na e-mailovou analytiku, našeptavač pro vyplňování faktur nebo projekt na monitoring médií Monitora.cz. „Když má přijít na schůzku zákazník, potřebujete v reálném čase zjistit, co se o něm říká v médiích. Klienti to po nás chtěli a my jsme zjistili, že tu uživatelsky přívětivý produkt není. Tak jsme ho naprogramovali sami,“ dodává s typickou zarputilostí Berger. Imper už působí na několika trzích střední Evropy. V USA, Brazílii a na dalších atraktivních trzích jsou ovšem otevřené databáze natolik nepřehledné, že se dá platforma převést, jen když se objeví spolehlivý dodavatel dat. „Zatím jsme rostli organicky a ani v budoucnu se vstupem žádného investora nepočítám,“ uzavírá sebevědomě Berger.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025
Surfař

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Řežáb
Zuzana Čaputová a Petr Pavel
Event
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist