Data a poznatky APEK a společností a e-shopů Acomware, Heureka, Kasa.cz, Kolonial.cz, mBank či NetDirect o prodejích před a záhy po Vánocích vyznívají příznivě pro obě strany. Rekordy v útratách těší prodejce, zákazníci zas letos ocenili zlepšující se komunikaci a rychlost vyřízení i doručení objednávek.
Dvouměsíční žně pro e-commerce
Předpoklady asociace APEK, že útraty v tuzemských e-shopech přesáhnou v nejsilnější sezoně e-commerce 25 miliard korun, se podle výkonného ředitele Jana Vetyšky potvrdily. Nákupní horečka začala 7. prosince a eskalovala v pondělí 14. prosince, kdy většina prodejců ještě deklarovala možnost doručení do Vánoc. Její předzvěstí byl ale již černý pátek na konci listopadu, který sklidil u lidí historicky největší ohlas a českým e-shopům vzrostly v tento den meziročně tržby téměř o 30 procent. Ještě než byly na Štědrý večer rozbaleny dárky, spustila Kasa.cz povánoční výprodej a na Boží hod se začaly přidávat desítky dalších.
Hity v nákupním košíku
Mezi běžným dárkovým sortimentem bylo letos trhákem Lego Star Wars, u kterého – díky premiéře nové epizody – narostla poptávka ve srovnání s loňským rokem o 500 procent. Na dračku šly též selfie tyče. Průměrná cena jednoho dárku se podle Heureky pohybovala kolem 820 korun. Naopak klesá prodej tzv. bílé elektroniky, částečně proto, že značná část zákazníků čeká na povánoční výprodeje. mBank informuje ve svém výčtu dat o preferované volbě způsobu platby, u karetních transakcí mezi Čechy dominují nákupy u čínského AliExpressu. Vánoce výrazně pomohly k nárůstu zájmu o e-shopy s potravinami, kdo si chtěl objednat 20. prosince na iTesco s doručením do Vánoc, měl již smůlu.
Jak e-shopy k útratám pomáhaly s pomocí e-mailingu či bonusů jako doprava zdarma, uvádí ve své zprávě společnost VIVmail.cz. V předvánočním období velké české e-shopy rozeslaly téměř 2000 newsletterů, v nichž představily přes 20 000 produktů od více než 3000 značek z celého světa. V newsletterech bylo nabídnuto přes 11 tisíc produktů za speciální cenu, téměř u 9000 produktů se nabízela doprava zdarma. Dárek k nákupu byl slibován téměř u 3000 položek. Nejvíce proma v newslettrech patřilo značkám Samsung, Lenovo, Philips a Sony. Ve srovnání s loňským rokem volilo při nákupu zboží z e-shopu méně lidí Českou poštu, rostla naopak obliba Uloženky a Zásilkovny.
Úroveň „balení“ zásilek a nadstandardní služby e-shopů testoval Acomware.