Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Ján Hudák: Sporten si oblíbili běžkaři. Na svazích ho válcují cizí značky, pro které vyrábí

Jak se změnil byznys a s ním spojený marketing české značky lyží a snowboardů od dob, kdy si děti začaly přát od Ježíška tablety a mobily místo sportovního vybavení? Ředitel společnosti Sporten Ján Hudák je přes nepřízeň počasí optimista a věří ve spojení značky s dospívajícími závodníky. Na trati i na svahu.

Mají stále teplejší zimy a široká síť půjčoven výrazný dopad na prodeje nejen Sportenu, ale obecně v segmentu vybavení pro zimní sporty?

Pochopitelně, prodeje ovlivňuje počasí i půjčovny. Jen pro zajímavost, před čtyřmi lety činila celosvětová produkce sjezdových lyží cca 9 milionů párů, v současnosti čísla signalizují pokles pod 3 miliony. U běžeckých lyží přesné statistiky chybí. Sporten je momentálně na úrovni 1/3 své maximální produkce v historii, podobně jako všichni výrobci, kteří se o trh v současnosti dělí. Nicméně meziroční srovnání: pro rok 2014 jsme vyrobili 115 tisíc párů, v roce 2015 okolo 100 tisíc párů, ale obrat byl o 20 procent vyšší. Důvod je ten, že vyrábíme technicky náročnější a dražší lyže.

Reklama
MMcite

Dlouhé čekání ve frontách u vleků bylo v minulosti příležitostí „okouknout“ jiné modely i designy lyží. Dáme tolik na značku lyží i v současnosti? A proč české lyže nejsou „in“?

Myslíme si, že je to v hlavách lidí. Za socialismu u nás cizí značky snad kromě Elánu nebyly. Po revoluci viděli všichni až nekritickou možnost výběru značky, což volný trh nově umožňoval. Mnohokrát jsme se setkali s tím, že u nás vyrobené lyže pro jinou značku za dražší peníz zákazníci preferovali. Jen my jsme věděli, že lyže značky Sporten za stejné peníze byla posunuta kvalitativně jinam.

Export je tedy pro Sporten zásadnější?

Ano, 90 procent našich výrobků vyvážíme do celého světa. Navíc si naši zákazníci u nás objednávají exkluzivní lyže s vysokou přidanou hodnotou.

Pod kterými známými značkami se skrývá materiál ze Sportenu?

Vyrábíme například pro značky Roxy, Faction Ski, Rossignol, Alpina, Åsnes, Karhu, Decathlon aj. Každá firma má svůj vlastní design. Je na zákaznících, aby jeho zdařilost posoudili.

Jak si v současnosti Sporten stojí na českém a slovenském trhu? Je více přijímán mezi sjezdaři, či běžkaři?

Myslíme si, že v běžkách začíná Sporten dominovat. Zatím nejsme vidět ve světě na stupních vítězů, ale spolupracujeme s mládeží, kde se v juniorské kategorii začínají závodníci pravidelně umisťovat. Naše lyže se objevují i v dospělé reprezentaci.

Běžky Sporten jsou přijímány českým zákazníkem daleko ochotněji než sjezdovky. Je to škoda, protože se sjezdovky Sporten podle našich odběratelů posunují kvalitou stále více dopředu. Vzhledem k tomu, že získáváme zpětnou vazbu z celého světa, využíváme ji okamžitě ke zlepšování našich výrobků. Z toho následně těží i náš zákazník.

Jste přesvědčeni, že pro reklamu Sportenu u nás děláte maximum?

Investujeme do reklamy a marketingu obrovské prostředky každý rok. Podporujeme špičkové jezdce, snažíme se jim usnadnit výběr lyží. Mohou si například zdarma vyzkoušet několik typů na předváděcích akcích, odběratele lyží Sporten podporujeme v jejich vlastních testcentrech a to vše proto, aby člověk získal správný nástroj k radosti ze zimy. Nakonec i náš nový web, který se ještě bude dolaďovat, aby vyhovoval našim požadavkům a zároveň dobře sloužil našim zákazníkům, toho bude důkazem.

Na vašich lyžích slavil vítězství akrobat Aleš Valenta, podporujete i řadu závodních běžkařů. Přichází pro vás v úvahu spolupráce s Českým olympijským výborem při přípravě reprezentace pro zimní olympiádu?

S ČOV nejsme propojeni a zatím takovou spolupráci nechystáme. Řady našich ambasadorů jsou však celkem široké: podporujeme reprezentanty v severské kombinaci (Petr Kutal, Martin Zeman), dálkových bězích, držitele světového rekordu v rychlostním lyžování Radka Čermáka, akrobatický tým pod vedením Lukáše Vokatého, sjezdaře Milana Hrstku aj. či mládežnické týmy.

Sporten produkuje však i snowboardy: Ester Ledecká, Eva Samková či Šárka Pančochová by pro Sporten nemohly být tou „pravou tváří“?

Produkce snowboardů zaznamenala celosvětově velký pokles, ještě větší než u lyží, přesná čísla však k dispozici nemáme. Několik firem je již zavřených. Když se ptáte na Ester Ledeckou, na požádání jsme jí vyrobili snowboardové speciály, a problém je v tom, že do této chvíle jsme neobdrželi zpětnou vazbu. Slečna Ledecká je velmi vytížená, protože se věnuje závodění na snowboardech i na lyžích, což je náročné. Tato otázka je zatím otevřená.

Proč jste loni ustoupili od nákupu pohledávek slovinského Elánu? Je tím možnost akvizice či spolupráce s jinou značkou pro vás uzavřená?

Sporten viděl ve spolupráci s Elánem, dvou slovanských zemí, výhodu pro obě strany. Do této chvíle jsme však oficiální odpověď od Slovinska nedostali. Další akvizice v plánu zatím nemáme, ale záleží na dalších okolnostech.

 

Ján Hudák

generální ředitel, Sporten
Ve firmě s ročním obratem 160 milionů oslaví příští rok 45 let svého působení. K řízení značky Sporten vedla Jána Hudáka dlouhá cesta od výroby předchůdce – lyží značky Artis – přes osamostatnění firmy Sport Euro Nova (Sporten), komplikovanou privatizaci až po současnou výrobu převážně pro zahraniční trhy.

Značka lyží sportovních celebrit má podle ředitele Sportenu na prodeje obrovský vliv. „Každý se cítí být hned závodníkem, i když používá lyže jiné kategorie. To platí univerzálně pro běžky i sjezdovky.“
Foto: Sporten

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)