Veřejnoprávní rozhlas se po čtvrt roce dočkal nového generálního ředitele. Z pěti finalistů radní nejvíce oslovily plány a vize Reného Zavorala. Rozdíl mezi ním a čtyřmi uchazeči zvenčí byl v tom, že zatímco oni se omezili na zaklínadlo „umím si představit“, Zavoral mohl nabídnout pragmatické vedení a konkrétní řešení.
Měl pochopitelně výhodu znalosti vnitřního chodu rádia, ale řada kandidátů se neobtěžovala ani projít veřejně dostupné dokumenty, které by jim jejich představy dost korigovaly – třeba výroční zprávy. Nebo se mohli alespoň informovat o regulačním rámci veřejnoprávních médií. Pak by neslibovali kombinované financování ambiciózních projektů z grantů, dotací a státního rozpočtu, za které by na nás Evropská komise pravděpodobně vycenila zuby kvůli narušení trhu prostřednictvím nedovolené veřejné podpory. Rozhlasu musí stačit miliardy z poplatků. Zavoralovi tedy nahrálo, že měl slabé protivníky, a navíc se u nich projevovalo tunelové vidění: byli tak posedlí jednou myšlenkou nebo jedním výsekem ze široké činnosti Českého rozhlasu, že už nebyli schopni nabídnout nic dalšího.
Při své prezentaci Zavoral reflektoval chyby dosavadního řízení, aniž by se ale distancoval od předchozí éry Petera Duhana, v níž zastával post programového náměstka. Tím k radním vyslal signál, že si za svou prací i provedenými reformami stojí, chce v nich pokračovat, ale zároveň se poučí. Správně upozornil na srovnání stavu rozhlasu v roce 2011 a na zlepšení dosažená do roku 2016. Shrnul, co se nepovedlo, ale zároveň dodal, co s tím udělá. Návrhem na zřízení ombudsmana a etického panelu podal ruku stěžujícím si posluchačům, na které míval management sklony spíš vyplazovat jazyk. Posílil by regiony a velkou příležitost vidí v nových médiích. Rozhlas by měl na posluchače dosáhnout přes komunikační mix od analogového vysílání přes mobily po hybridní rádia. Digitalizace je jen jedna z platforem a sama o sobě není samospásná.
Nejvyšší vedení rozhlasu prochází generační obměnou. Snad tuto šanci na moderní rádio nezahodí.
Filip Rožánek
šéfredaktor Marketing&Media