Letošní Vánoce prokázaly, že e-shopy s potravinami dozrály do té míry, že je už na trhu není možné přehlížet. Padesát jedna procent Pražanů a Středočechů má nyní zkušenost s nakupováním potravin po internetu. Podle studie APEK se z nich stal nejčastěji opakovaný nákupní artikl českého internetu. Lidé takto nakoupí dokonce devětapůlkrát do roka. Průměrná útrata v e-shopech s potravinami je násobně vyšší než v kamenných prodejnách. Důvěra v nové služby navíc roste. Krásným příkladem budiž to, že se zákazníci nebáli pomocí e-shopů nakupovat třeba vánoční kapry, a to doslova za pět dvanáct.
Usuzovat z toho, že loňský rok byl takzvaným „rokem 0“ a že jednotliví hráči budou již jen posilovat svoje pozice, by bylo přinejmenším zavádějící. Realita bude o trochu střízlivější. Úspěch e-shopů s potravinami je sice v porovnání se supermarkety a hypermarkety do očí bijící, nejedná se ovšem o trvale udržitelný růst. Jen pro ilustraci, zatímco „kamenný retail“ dlouhodobě stagnuje, ba dokonce klesá v jednotkách nižších procent, e-shopy s potravinami rostou měsíčně o desítky procent. Trh nemůže toto tempo vydržet ani v dalších dvou letech.
Naopak, stále nás čeká přemýšlení nad tím, co český zákazník vlastně chce a potřebuje. A hlavně, jak najít to nejlepší řešení pro nás i pro něj. Čím pomaleji však budou přicházet další změny, tím hlubší, pevnější a zásadnější pro český retail budou. Pravděpodobně ho nezvratně přemění. Už jen fakt, že do roku 2015 v retailu dlouhé roky působili vlastně jen známí hráči, o něčem vypovídá. Těm teď v podstatě přes noc vyrostla „nezávislá“ konkurence a budou ji muset brát vážně, což se v maloobchodě nestalo již roky.
Potenciál trhu si uvědomuje stále více subjektů. I díky tomu je schopen se rozvíjet dál. Jaké důvěře se těší, nejlépe ilustruje skutečnost, že s ním vážně počítají výrobci potravin a obchodníci. Ti prozřetelní již nyní přemýšlí nad strategií, jak uchopit on-line trade marketing. Vědí, že právě nyní je ta chvíle, kdy se získává důležitý náskok. A ti, kterým to ještě nedošlo, si to musí nejpozději letos uvědomit. Jinak se jednoho dne začnou také potýkat s konkurencí, která jen dokázala ve správný čas využít výhod, jež e-commerce prostředí přináší.
Petr Vyhnálek, ředitel, Kolonial.cz