Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Čechům se žije lépe. Médiím přestávají věřit

Naprostá většina Čechů je spokojená se svým životem. Víc než tři pětiny domácností disponují majetkem převyšujícím milion korun, polovina Čechů žije v rodinných domech. Zároveň ale většina lidí volá po vládě pevné ruky a domnívá se, že se společnost nevyvíjí správným směrem. Vyplývá to z unikátní studie, kterou zpracovala česká KPMG s využitím kontinuálních výzkumných a statistických dat. Analýzu si nadělila k 25. výročí působení na tuzemském trhu.

„Ve zkratce se dá říci, že se máme lépe, ale cítíme se hůře,“ shrnuje Jan Žůrek, řídící partner české KPMG. „Na vině je hlavně strach Čechů z budoucnosti. Pocit ohrožení v české populaci narůstá, v posledním roce je navíc vydatně přiživován i komunikační ofenzivou ‚apokalyptiků‘. Na budoucnost společnosti tak hledí s pesimismem dvakrát více Čechů než v devadesátých letech,“ dodává.

Novinář? To nezní hrdě

Prestiž novinářského povolání se za pětadvacet let svobodných médií nezvýšila. Naopak, na škále, kde je maximální hodnota 100 bodů, spadli novináři ze 48 bodů v roce 1990 na 43 bodů v roce 2013. Nejvíc si Češi váží lékařů (91 bodů), nejhůř dopadly uklízečky (34) v těsném závěsu za povoláním ministra (37).

Reklama
Know

Zatímco v polovině devadesátých let byla média nejdůvěryhodnějším zdrojem informací (70 procent), dnes si o nich totéž myslí jen 38 procent dotázaných. Větší důvěru než média mají i neziskové organizace, odbory nebo banky. Ke shrnujícím závěrům studie můžeme konkrétně přidat říjnový průzkum CVVM, z něhož plyne, že si z jednotlivých mediatypů nejlépe vede rádio, kterému důvěřuje 54 procent dotázaných, a zařadilo se tak za armádu a policii. Nejhůř dopadl tisk se 44 procenty důvěřujících lidí. Sešup je přitom rychlý. „Jak u rádií, tak u televize došlo oproti březnu 2015 k poklesu důvěry o čtyři procentní body,“ stojí v komentáři k říjnovým datům.

Výrazně se rozvinuly telekomunikace. V roce 1991 neměly dvě třetiny domácností ani telefon. Teď už jich má naprostá většina osobní počítač připojený k internetu. Počítač, barevný televizor, mobilní telefony a pračka tvoří standard výbavy českých domácností.

Z pohledu životních priorit zůstává pro Čechy nejdůležitější rodina. Následují přátelé a volný čas, význam obou těchto kategorií vzrostl. Hned za nimi se drží jako priorita práce.

„Pro mě osobně nejděsivějším zjištěním naší analýzy jsou dvě třetiny Čechů, které volají po vládě pevné ruky,“ řekl novinářům řídící partner KPMG Jan Žůrek.
Foto: KPMG

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)