Snížení konzumace jednoduchých cukrů ve stravě si za klíčové téma vládní agendy pro letošní rok vymezil odbor pro veřejné zdraví v Anglii (Public Health England – PHE). Kampaň Change4Life s rozpočtem 5 mil. liber má být podle šéfky marketingu PHE Sheily Mitchellové o něco méně edukativní než předchozí projekty, zato o poznání více „návodná“. A to díky aplikaci Sugar Smart, která po naskenování čárového kódu z výrobku udá objem cukru v kostkách i gramech. Kampaň zahrnuje TV spoty, venkovní reklamu, digitální část, direct marketing do škol a road show. Zapojily se i obchodní řetězce jako Asda, Aldi a Tesco. Pro zákazníky připraví promoakce odkazující na potraviny s nízkým obsahem cukru či edukativní e-mailing.
Podstatně razantnější krok však PHE učinil již na podzim se svým návrhem na zavedení daně na cukr, kterou podpořil i premiér David Cameron a kuchařská celebrita Jamie Oliver. Coby majitel několika restaurací se spolu s řetězcem zdravého občerstvení Leon zavázal, že zdraží nealko nápoje s obsahem cukru o deset pencí, přičemž výtěžek z takto vybraných peněz půjde na vzdělávací aktivity pro děti.
Reklama na sladké stále žije
V Anglii opět ožívají i diskuse nad restrikcemi reklamy na cukrovinky a sladké nápoje cílené na děti a mladistvé. „Sice ji už nevídáme v pořadech na dětských kanálech, přepněte si však na X Factor, tam zůstala“, podotýká Jamie Oliver. Rovněž regulační orgán Ofcom poukazuje na skutečnost, že se reklama na nezdravé občerstvení pouze přesunula z určitých TV kanálů na jiné a dále na sociální sítě, do aplikací, sponzoringu a promoakcí. Asociace reklamních agentur stejně jako Federace nápojářů a potravinářů sice připouštějí význam diskuse o tom, jak zastavit rostoucí procento obézních dětí (30 procent), nicméně cukrovou taxu i další restrikce reklamy odmítají.
Ředitel federace Ian Wright se hájí: „Náš průmysl už odstranil miliony kalorií z potravinového řetězce a bude v tom pokračovat. Také se zasadíme o přísnější definici potravin s vysokým obsahem cukru a menší balení cukrovinek. Daň zdražující už tak drahé nápoje v restauracích s 20procentní DPH však nic nevyřeší.“
Ian Barber za reklamní průmysl k tomu dodává: „PHE přenáší zodpovědnost za obezitu na reklamu, přitom její dopad na chování lidí v otázce zdraví je zanedbatelný.“ Ředitel britské Coca-Coly Jon Woods se nechal slyšet, že firma sleduje rostoucí zájem o nápoje s nízkým obsahem cukru a přizpůsobí tomu výdaje do reklamy. Zejména edici Coke Zero se má dostat více pozornosti v reklamě i sponzoringu, z hlediska expertů na výživu však ani umělá sladidla v Zeru nejsou výhrou.
Cukry vyháníme jen ze škol
V České republice se zatím poslední snaha o zdravější stravu dětí týká změny obsahu školních automatů. Legislativní proces je vedený MŠMT a v současnosti je ve stadiu připomínkového řízení. Otázkou je budoucí kvalita kontroly automatů, těch bohatých na limonády, lízátka či nejlevnější sušenky z Polska je ve školách stále dost. Výraznější „anticukrovou“ kampaň na ministerstvu zdravotnictví ani ve Státním zdravotním ústavu nechystají.
Sdílnější než státní správa byla v otázce regulace z EU společnost Nestlé. Tisková mluvčí Andrea Brožová odkazuje na akční materiál Evropské komise, který se zabývá dobrovolnou redukcí přidaného cukru o 10 procent do konce roku 2020. Samo Nestlé se pak zavázalo k postupnému snižování obsahu cukru ve výrobcích nesplňujících nutriční profil Nutritional Foundation o 10 procent do konce roku 2016. A rovněž prý omezí komunikaci cukrovinek cílenou na děti mladší 12 let včetně propagace výrobků na školách a podobně.
Hrozba pro opice i náš cholesterol
Nestlé má však po boku dalších korporací jako Mondelez, Ferrero či Mars „máslo na hlavě“ i kvůli palmovému oleji ve svých výrobcích. Zatímco ještě před dvěma roky pálilo téma kácení deštných pralesů kvůli produkci oleje, v jejímž důsledku vymírají orangutani, jen zaryté zastánce ekologických hnutí, dnes se o něm živě diskutuje na sociálních sítích.
Osvětu šíří též web Koalice proti palmovému oleji a k tématu se již několikrát vrátil i Jan Tuna v pořadu A dost! na Stream.cz. Až dosud bylo přitom, alespoň na českém trhu, opomíjeno i zdravotní riziko nadměrné konzumace výrobků s olejem z palmy. Evropská komise se zatím odhodlala jen k doporučení, podle kterého by se měl výrazně snížit podíl průmyslově vyráběných ztužených rostlinných tuků v potravinách, zejména v margarínech. Použití průmyslově vyráběných tuků nedávno zakázaly Spojené státy z podnětu kardiologů a zdravotních pojišťoven.
„Problémů spojených se získáváním palmového oleje si jsme vědomi a dlouhodobě usilujeme o jejich řešení v našem dodavatelském řetězci. Naším cílem je zajistit, aby farmáři, často coby nepřímí dodavatelé – palmu olejnou pěstovali udržitelným způsobem. Na druhé straně citlivě vnímáme i tlak spotřebitelů na omezení používání této ingredience, již jsme ji odstranili z části našeho kulinářského portfolia a některých tabulkových čokolád,“ uvádí za Nestlé Andrea Brožová.
Spotřebitelé mohou na web Koalice proti palmovému oleji vkládat vlastní tipy na výrobky s/bez této ingredience. V databázi výrazně převažují cukrovinky.
Britská odnož Disney spustila 11. ledna iniciativu #Healthily Ever After. Ve videu na TV kanálech Disney a YouTube zve rodinu do bazénu hrdina z pohádky Hledá se Nemo, myšáci z Ratatouille inspirují ke společnímu vaření, myšák Mickey k cyklistice atd.