Umělci vyměnili 600 reklam v ulicích Paříže kvůli pokrytectví klimatické konference

Na první pohled není na těch billboardech a citylightech nic zvláštního. Ale když se na vizuály zaměříte pozorněji, zjistíte, že tu něco nehraje. Umělec Joe Elan nahradil kampaně velkých značek v pařížských ulicích, aby upozornil na to, že nedávnou klimatickou konferenci COP21 sponzorovaly firmy, které se podle něj samy velkou měrou podílejí na znečišťování ovzduší. Konference samotná se konala na letišti a dvacet procent nákladů kryly automobilky, aerolinky a banky.

Omlouváme se, přistihli nás

Elanovi se podařilo vyměnit na šest stovek plakátů. Některé přitom napodobil velmi věrně – včetně charakteristického layoutu, použitých fontů, log nebo barevnosti. Doplatil na to například německý Volkswagen.

Místo propagace nového vozu se automobilka omlouvá za to, že ji přistihli při falšování emisí. „Teď, když nás chytili, se vás snažíme přesvědčit, že se staráme o životní prostředí. Ale nejsme v tom sami.“

Elan projekt pojmenoval Brandalism (z anglického brand vandalism, poškozování značky). Kromě Volkswagenu se zaměřil na leteckou společnost Air France nebo energetické giganty British Gas a Engie. „Sponzorováním klimatické konference se velcí znečišťovatelé mohou propagovat jako firmy, které se podílejí na řešení problému – ačkoliv ve skutečnosti jsou jeho součástí,“ prohlásil Elan. „Bereme si proto zpátky reklamní plochy, které si zabraly, abychom upozornili na roli reklamy při propagování neudržitelného konzumního stylu. Reklamní průmysl stimuluje touhu po produktech vyrobených z fosilních paliv, a je tak úzce spojen se změnou klimatu.“

Zastavte greenwashing

Celkově se na projektu podílelo přes osmdesát umělců z devatenácti zemí. Všechny reklamní nosiče, na které se Brandalism zaměřil, patří firmě JCDecaux, jednomu ze sponzorů konference COP21. „Vymývají nám mozky předstíráním zájmu o ekologii, je to učiněný greenwashing,“ kritizuje firmy umělecká skupina.

Stejné poselství se objevilo i na fiktivním plakátu Air France. „Debatovat o změně klimatu? Ale kdepak. Vždyť jsme letecká společnost,“ koketně sděluje kolemjdoucím letuška, která běžně láká na zájezdy. „Radši budeme dál uplácet,“ končí její vzkaz.

Reklama vypadá jako obvykle, jenom její text je tentokrát nezvykle sebekritický. Takhle na uměleckou akci doplatil Volkswagen.
Foto: Brandalism

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Náborové kampaně
Chatbot

MAM Exkluzivně v časopise

Radim Svoboda
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia