Pražský outlet Fashion Arena oslavil koncem roku osm let své existence. Jeho marketingová manažerka Petra Rysová označuje toto období za úspěšné. „Pražské outletové centrum bylo po celou dobu své osmileté existence ziskové. Navíc obraty a návštěvnost se každým rokem zvyšují,“ tvrdí Rysová. Ročně outlet navštíví zhruba 2,3 milionu návštěvníků. „V prosinci pak návštěvnost samozřejmě narůstá, například v loňském roce oproti listopadu o patnáct procent,“ dodává Rysová.
Na periferii si zákazníci zvyknou
Fashion Areně údajně neublížila ani nevhodná poloha na okraji Prahy poblíž malešické spalovny. „Nejsme klasické nákupní centrum s hypermarketem, takže zákazník si návštěvu u nás plánuje a je zvyklý ve většině případů přijet autem,“ myslí si Rysová. Pro ty ostatní outlet provozuje vlastní autobusovou linku z blízké stanice metra. „Zahraniční zákazníci jsou na umístění outletových center na periferii velkých měst zvyklí. Tento trend není českou specialitou a má svou logiku,“ argumentuje Rysová.
Zákazníky podle Rysové lákají hlavně značky, které mají zboží ve vyšší cenové hladině, a také celosvětově známé brandy, které ale nemají vlastní síť prodejen. Počet nájemců centra se postupně mění. „Po vzniku Fashion Areny jsme měli vyšší podíl obchodů zaměřených na sportovní módu a doplňky. V posledních letech se snažíme pronajímat obchody značkám prodávajícím volnočasové a společenské módní oblečení,“ popisuje Rysová. V současnosti je podle ní pronajato kolem 95 procent obchodních jednotek.
Zájem zákazníků je samozřejmě určen sezonou. „Kdybychom hovořili o předvánočním období, prodávají se zejména šperky, obuv, hračky, sportovní a společenské oblečení,“ vypočítává Rysová. Zároveň odmítá poukazování na příliš vysoké „neoutletové“ ceny zboží s tím, že optický rozdíl oproti západnímu trhu je zapříčiněn primárně větší šíří sortimentu. „Cenová politika je v režii jednotlivých značek a jejich zastoupení na daném trhu. Je pouze na nich, zda si udržují jednotnou hladinu třeba v regionu střední a východní Evropy, anebo utvářejí ceny na jednotlivých trzích různě,“ vysvětluje Rysová.
Při propagaci spolupracuje Fashion Arena s několika externími agenturami, například s brněnským studiem Grep design, pražskou agenturou AG Geronimo nebo produkční společností Stars Events. Při komunikaci se zákazníky a pro call-to-action outlet využívá zejména rádiové spoty a regionální deníky, z OOH reklamy pak v průběhu roku billboardy, citylighty v metru a na zastávkách veřejné dopravy. Z on-line nástrojů se Areně osvědčily PPC kampaně a remarketing. Při budování image mají nezastupitelnou roli tištěná lifestylová média i on-line tituly.
Loajalitní program Fashion Areny, fungující od roku 2013, využívá podle Petry Rysové sedmdesát tisíc zákazníků. Ročně outlet navštíví přes dva miliony zákazníků.
Foto: Fashion Arena