Reklama
Megaboard

Druhou digitální dividendu je potřeba dobře naplánovat a promyslet, výsledek musí uspokojit všechny zainteresované strany

Otázka budoucnosti pásma 700 MHz dnes nestojí tak, zda dojde ke změně – ale spíše kdy a jak k ní dojde. Je to důsledek vývoje v technologiích, který umožňuje efektivněji využít vzácné frekvenční spektrum: buďto ve stejném rozsahu frekvencí přenést více televizních programů, nebo pro stejný počet programů vystačit s menším rozsahem frekvencí (a ty uvolněné využít jinak). Je to stejné, jako když se před několika lety přecházelo z analogového na digitální vysílání a uvolněné frekvence se využily pro mobilní broadband (LTE).

Pro uvolnění frekvencí, v důsledku nasazení modernějších a plně digitálních technologií, se vžil pojem „digitální dividenda“. Poprvé, při přechodu z analogu na digitální vysílání podle standardu DVB-T, to v roce 2012 přineslo „dividendu“ v podobě uvolnění devíti kanálů (61 až 69).

Dnes se mluví o druhé digitální dividendě, která by vznikla díky přechodu na efektivnější digitální technologii DVB-T2. Tím by se uvolnila další část pásma (stávající TV kanály 49 až 60), přičemž i díky efektivnějšímu kódování (konkrétně kódování HEVC, resp. H.265) by se ve zbytku „televizního prostoru“ dal přenášet stejný, či ještě větší počet programů, a to dokonce ve vyšším rozlišení (HD/UHD). Proč to tedy neudělat co nejdříve?

Vše má ale několik háčků. Tím největším je nutnost „přezbrojení“ na všech frontách, podobně jako při předchozím přechodu z analogového na stávající digitální vysílání: vysílatelé si musí pořídit nové technologie, ale stejně tak musí učinit i diváci využívající pozemní formu televizního vysílání. Musí si pořídit buď celou novou televizi, podporující DVB-T2 a kódování HEVC, nebo příslušný set-top-box. A to není záležitost řešitelná „ze dne na den“. Je to spíše otázkou několika let, ne jen měsíců. Navíc to není zdarma, takže by bylo dobré vše spojit s určitou „generační obnovou“ televizí v domácnostech.

Co je tedy dnes zapotřebí? Vše si dobře rozmyslet, naplánovat, připravit a posléze uskutečnit; vzít v úvahu potřeby a zájmy skutečně všech stran a najít takové řešení, které bude pro všechny přijatelné. Nebude to lehké, stejně jako to nebylo lehké při první digitální dividendě, resp. při přechodu z analogového na digitální vysílání. Ale když se to podařilo tehdy, proč by se to nemělo podařit nyní?

Jiří Peterka, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

KFC Bukurešť
Klára Poliakov, Lasvit
Štěpán Zub (Mixit) s Adamem Ondrou a Jiřím Procházkou

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále