Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Druhou digitální dividendu je potřeba dobře naplánovat a promyslet, výsledek musí uspokojit všechny zainteresované strany

Otázka budoucnosti pásma 700 MHz dnes nestojí tak, zda dojde ke změně – ale spíše kdy a jak k ní dojde. Je to důsledek vývoje v technologiích, který umožňuje efektivněji využít vzácné frekvenční spektrum: buďto ve stejném rozsahu frekvencí přenést více televizních programů, nebo pro stejný počet programů vystačit s menším rozsahem frekvencí (a ty uvolněné využít jinak). Je to stejné, jako když se před několika lety přecházelo z analogového na digitální vysílání a uvolněné frekvence se využily pro mobilní broadband (LTE).

Pro uvolnění frekvencí, v důsledku nasazení modernějších a plně digitálních technologií, se vžil pojem „digitální dividenda“. Poprvé, při přechodu z analogu na digitální vysílání podle standardu DVB-T, to v roce 2012 přineslo „dividendu“ v podobě uvolnění devíti kanálů (61 až 69).

Dnes se mluví o druhé digitální dividendě, která by vznikla díky přechodu na efektivnější digitální technologii DVB-T2. Tím by se uvolnila další část pásma (stávající TV kanály 49 až 60), přičemž i díky efektivnějšímu kódování (konkrétně kódování HEVC, resp. H.265) by se ve zbytku „televizního prostoru“ dal přenášet stejný, či ještě větší počet programů, a to dokonce ve vyšším rozlišení (HD/UHD). Proč to tedy neudělat co nejdříve?

Reklama
Know

Vše má ale několik háčků. Tím největším je nutnost „přezbrojení“ na všech frontách, podobně jako při předchozím přechodu z analogového na stávající digitální vysílání: vysílatelé si musí pořídit nové technologie, ale stejně tak musí učinit i diváci využívající pozemní formu televizního vysílání. Musí si pořídit buď celou novou televizi, podporující DVB-T2 a kódování HEVC, nebo příslušný set-top-box. A to není záležitost řešitelná „ze dne na den“. Je to spíše otázkou několika let, ne jen měsíců. Navíc to není zdarma, takže by bylo dobré vše spojit s určitou „generační obnovou“ televizí v domácnostech.

Co je tedy dnes zapotřebí? Vše si dobře rozmyslet, naplánovat, připravit a posléze uskutečnit; vzít v úvahu potřeby a zájmy skutečně všech stran a najít takové řešení, které bude pro všechny přijatelné. Nebude to lehké, stejně jako to nebylo lehké při první digitální dividendě, resp. při přechodu z analogového na digitální vysílání. Ale když se to podařilo tehdy, proč by se to nemělo podařit nyní?

Jiří Peterka, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)