Mohla by z toho být hezká tradice – jeden nový ekonomický titul ročně. Loni to byla tuzemská edice Bloomberg Businessweeku (skončila ani ne po půl roce), letos magazín Index přikládaný k Lidovým novinám a příští rok to bude zatím nepojmenovaný ekonomický týdeník vydavatelství Empresa Media. A mluví se i o dalších.
První vlaštovka 2016
Jednou z nejžhavějších informací, které na letošním Czech Internet Foru zazněly, byla zpráva o tom, že Miroslav Motejlek spolupracuje s vydavatelstvím Empresa Media na novém ekonomickém týdeníku. Generální ředitel společnosti Empresa Media Daniel Köppl potvrdil, že vydavatelství titul opravdu připravuje. Bližší informace by se měly objevit až v následujících týdnech. „To, co řekl Motejlek, je pravda,“ komentuje Köppl pouze Motejlkova slova o tom, že týdeník bude ekonomickým bulvárem, dodává však, že jde o jistou dramatizaci.
I navzdory mnoha neznámým je toto jediný ekonomický titul, jehož cesta na papír je v příštím roce téměř jistá. Portál HlídacíPes před nedávnem informoval, že vydávání vlastního ekonomického týdeníku zvažuje i Daniel Křetínský, což jeho mluvčí pro portál nevyvrátil ani nepotvrdil. Mluvčí vydavatelství Czech News Center, které Křetínskému patří, zatím zprávu označila za spekulaci.
A dál než za fázi úvah se zatím nedostal ani Dotyk Byznys, u něhož Tablet Media sice zvažuje print, podle Michala Klímy však rozhodnutí ještě nepadlo.
Jednou týdně a jednou měsíčně
Stejně jako téměř u všech tištěných titulů i prodej těch ekonomických od devadesátých let v Česku výrazně poklesl. I navzdory tomu se však zdá, že vhodně vyprofilovaný titul si své místo na trhu dokáže najít. Úspěšným příkladem je Forbes, který se už mezi existujícími časopisy vyčlenil měsíční periodicitou, a tím pádem i nadčasovějším zpracováním témat, jež míří spíš na úspěšné podnikatele než na aktuální problémy. V říjnu činil jeho prodej 19 tisíc kusů. Podobným směrem se vydal letos i Index a s měsíční periodicitou je jeho vydavatelství Mafra spokojeno. „Každé číslo udělá v průměru kolem tisícovky ve volném prodeji,“ uvádí mluvčí Mafry Silvie Škábová. Dodává, že z přílohy se stal důležitý nástroj na získávání nových předplatitelů.
A do třetice si papír a měsíční periodicitu zvolily i dva menší ekonomické weby – Finmag a Živnostenské listy. V příštím roce tak bude s novým týdeníkem, nebo týdeníky, zajímavé sledovat, jaká periodicita je pro ekonomický titul nejvhodnější.
Ekonom a Euro, momentálně dva nejúspěšnější ekonomické týdeníky, jsou si v mnoha věcech podobné. Konkurence, která odstartuje na jaře, doufá, že bude jiná.