Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tuzemští marketéři jsou lemry. Vánoce řeší na poslední chvíli

Čeští marketéři si svoje výplaty většinou nezaslouží. Tvrdím to pokaždé, když se s někým bavím o Vánocích. Lidi v branži jenom kopírují stokrát zkopírované. Přitom není pochyb o tom, že Vánoce jsou úplně nejvíc nejdůležitější událost obchodní sezony. Různá čísla se liší, ale i když mluvím o marketingu, který by měl být měřením a počítáním posedlý, tady čísla nejsou důležitá. Vánoce jsou emoce.

Mám velmi dobrou přítelkyni, se kterou se známe… no, prostě už pěkně dlouho. Je to ženská jako každá jiná, emoce jí rozhodně nejsou cizí, ale léta v managementu z ní udělala dámu, která se ovládá. Až na výjimku. Kdykoliv začnou Vánoce, a to stačí o nich mluvit nebo vidět vyzdobené výlohy, rozzáří se jí oči jako malé holce. A o tom to je! Proč si tedy marketéři myslí, že Vánoce jsou v prosinci a sezona začíná přinejlepším v říjnu?

Když jsem dělal v marketingu mého doživotního lovebrandu, myslel jsem na Vánoce už před začátkem prázdnin. A strašně mě štvali partneři, kteří v půlce října chodili s tím, jestli bychom jim nezpropagovali nějaký produkt v rámci Vánoc. Rád jsem je zlobil řka, že žádný problém, ale ještě je na to rok čas, ty letošní už přece jsou naplánované. Zpětně se jim za škodolibost omlouvám.

Reklama
Know

Už roky bojuju za Vánoce, které by začaly třeba na jaře, nebo klidně trvaly permanentně. Má to logiku.

V „Četce“ jsem se třeba dočetl, že někteří lidé nakupují dárky už v polovině září. Já sám to sice nikdy nepochopil, protože dárky odjakživa nakupuju na Štědrý den, ale vím o tolika lidech, pro které jsou Vánoce celoročním potěšením, že se vážně divím obchodníkům, kteří nechtějí prodávat dřív, a tedy víc.

Krásně to už dávno pochopili v londýnských obchoďácích, kde patří k bontonu začít s vánočním prodejem v létě. Ale abych našincům jenom nespílal. I v dějinách českého marketingu už najdeme několik reprezentantů patřících do týmu nadšených „vánocenošců“. První byl snad Vodafone se svojí výzvou „buďte napřed“, kdy místo svátků nejštědřejších nabízel už rovnou Velikonoce, maminkám pěkně zamotal hlavu Alzák se svými letními Vánocemi a do třetice loni pekařství Paul v adventním čase rozesílalo zprávu o své valentýnské nabídce. Takže jsme na dobré cestě vyhlásit Vánoce svátkem 365/24/7. V případném referendu jsem všemi deseti pro!

 

Zdeněk Fekar, marketingový konzultant, e.vox

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)