Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Metoda cukru a biče vůči tradičním médiím se Googlu vyplácí

Ještě necelé dva týdny se mohou mediální hráči hlásit u Googlu o podporu z fondu na rozvoj digitální žurnalistiky. Google svou Iniciativu pro digitální žurnalistiku oznámil na jaře a minulý měsíc rozjel první ročník soutěže. Může se hlásit jak malý start-up pár nadšenců, tak velký vydavatel. Peněz je dost, tedy pokud 150 milionů eur považujete za slušný peníz.

V Googlu jistě váhali, zda takové peníze dát do projektu, ale nyní si mohou být jistí, že to byla trefa. První ročník totiž vrcholí v době, kdy je Google pod čím dál soustředěnějším tlakem velkých vydavatelských mediálních domů a čelí i vyšetřování Evropské komise za monopol při vyhledávání na kontinentu. A právě digitální iniciativa pomáhá Googlu neutralizovat některé velké evropské mediální domy.

Vůdčím rebelem proti Googlu je německý obr Axel Springer, který okopává Google, kde může. Nutno přiznat, že zatím bezúspěšně. Když se firma rozhodla minulý rok blokovat na Google News svůj obsah, na kterém Google podle Springeru parazituje, návštěvnost blokovaných webů tak dramaticky poklesla, že se Springer musel potupně ke Googlu vrátit.

Reklama
Abovalve

Už v té době Google výběrově lákal velké vydavatele ke spolupráci, aby se vyhnul jejich žalobám. Například ve Francii zřídil fond na podporu inovativní žurnalistiky. Později rozjel právě globální digitální iniciativu a do rady fondu nalákal manažery z britského Telegraphu, Spiegelu či Neue Zürcher Zeitung. Tím účinně rozdělil frontu „starých médií“, v jejímž čele by rád byl právě Axel Springer.

Je jasné, že mezi Googlem s dalšími digitálními dveřníky na jedné straně a tradičními vydavatelskými domy na straně druhé musí dřív nebo později vzniknout nový konsenzus. Teď jde jen o to, zda se k němu dobereme žalobami na porušování autorských práv Googlem a evropským antimonopolním vyšetřováním, nebo dohodou starých i nových hráčů na mediálním trhu. Google by raději samozřejmě to druhé. A tak vedle právnického biče přidává i velmi lákavý dotační cukr.

David Klimeš

komentátor, Hospodářské noviny

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)