Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Manažeři se nejvíc bojí „uberizace“ neboli příchodu konkurence z jiného odvětví

Uberizace – neboli příchod konkurence z jiného odvětví – patří podle nejnovějšího průzkumu společnosti IBM k nejčernějším nočním můrám vrcholových manažerů.

Zatímco ještě před dvěma lety očekávalo boj o zákazníky s konkurencí pocházející z jiného odvětví 43 procent vrcholových manažerů, dnes se podle aktuální „C-Suite“ studie IBM – tedy průzkumu provedeného mezi vrcholovými manažery – takovéto konkurence obává až 54 procent ředitelů firem.

Rival je menší a dynamičtější

Zatímco v minulosti býval pro podniky největším rizikem nový rival s lepší nebo levnější nabídkou, dnes jsou tradiční firmy podnikající v jednotlivých odvětvích nejvíce ohrožovány novými hráči, postavenými na zcela odlišném podnikatelském modelu. Jde zpravidla o menší a dynamičtější firmy, navíc nezatížené stávajícím legislativním rámcem.

Reklama
MMcite

„Největší hrozbu pro nás představují noví konkurenti, kteří vlastně ani nejsou klasifikováni jako naše konkurence,“ říká třeba Piotr Ruszowski, marketingový ředitel cestovní pojišťovny a poskytovatele zákaznických a asistenčních služeb Mondial Assistance.

Pro proces, v jehož rámci se nové subjekty při vstupu na trh zaměřují nejprve na jeho nižší vrstvy a poté postupují nahoru, aby z něj nakonec zcela vytlačily jeho lídry, vymyslel konzultant Clayton Christensen termín „disruptivní inovace“.

K tomuto kdysi vzácnému jevu prý dnes dochází zcela běžně, přičemž ti nejagilnější nováčci nejenže vytlačují z trhu bývalé hlavní hráče, ale mění celou jeho podstatu.

Hrozby, které jsou neviditelné

Vrcholoví manažeři dále očekávají, že probíhající konvergence v průmyslu bude mít hlavní dopad na jejich podnikání v příštích třech až pěti letech.

Vedení firem přitom musí velmi dobře vyhodnotit i hrozby, které mnohdy nejsou viditelné. Podle výsledků IBM C-Suite studie se i proto 24 procent vrcholových manažerů nejvýkonnějších podniků zaměřuje na tzv. prediktivní a kognitivní analytiku s cílem lépe a spolehlivěji předvídat, jak se může vyvíjet hospodářské odvětví, ve kterém působí, aby mohli předběhnout svou konkurenci.

V praxi to znamená, že do svých systémů zapojují kognitivní aplikace a řešení, jež mají schopnost učit se na základě vlastních zkušeností nebo instrukcí.

Studie IBM byla zpracována na základě rozsáhlého průzkumu mezi 5200 generálními, marketingovými a finančními řediteli, řediteli informačních technologií a dalšími špičkovými manažery ve firmách z 21 odvětví z víc než 70 zemí světa. Do průzkumu byly zapojeny i české firmy.



FOTO: IBM

„V rámci procesu ‚disruptivní inovace‘ ti nejagresivnější malí hráči postupují odspodu trhu, aby z něj nakonec vystrnadili jeho dosavadní lídry,“ připomíná IBM.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)