Uberizace – neboli příchod konkurence z jiného odvětví – patří podle nejnovějšího průzkumu společnosti IBM k nejčernějším nočním můrám vrcholových manažerů.
Zatímco ještě před dvěma lety očekávalo boj o zákazníky s konkurencí pocházející z jiného odvětví 43 procent vrcholových manažerů, dnes se podle aktuální „C-Suite“ studie IBM – tedy průzkumu provedeného mezi vrcholovými manažery – takovéto konkurence obává až 54 procent ředitelů firem.
Rival je menší a dynamičtější
Zatímco v minulosti býval pro podniky největším rizikem nový rival s lepší nebo levnější nabídkou, dnes jsou tradiční firmy podnikající v jednotlivých odvětvích nejvíce ohrožovány novými hráči, postavenými na zcela odlišném podnikatelském modelu. Jde zpravidla o menší a dynamičtější firmy, navíc nezatížené stávajícím legislativním rámcem.
„Největší hrozbu pro nás představují noví konkurenti, kteří vlastně ani nejsou klasifikováni jako naše konkurence,“ říká třeba Piotr Ruszowski, marketingový ředitel cestovní pojišťovny a poskytovatele zákaznických a asistenčních služeb Mondial Assistance.
Pro proces, v jehož rámci se nové subjekty při vstupu na trh zaměřují nejprve na jeho nižší vrstvy a poté postupují nahoru, aby z něj nakonec zcela vytlačily jeho lídry, vymyslel konzultant Clayton Christensen termín „disruptivní inovace“.
K tomuto kdysi vzácnému jevu prý dnes dochází zcela běžně, přičemž ti nejagilnější nováčci nejenže vytlačují z trhu bývalé hlavní hráče, ale mění celou jeho podstatu.
Hrozby, které jsou neviditelné
Vrcholoví manažeři dále očekávají, že probíhající konvergence v průmyslu bude mít hlavní dopad na jejich podnikání v příštích třech až pěti letech.
Vedení firem přitom musí velmi dobře vyhodnotit i hrozby, které mnohdy nejsou viditelné. Podle výsledků IBM C-Suite studie se i proto 24 procent vrcholových manažerů nejvýkonnějších podniků zaměřuje na tzv. prediktivní a kognitivní analytiku s cílem lépe a spolehlivěji předvídat, jak se může vyvíjet hospodářské odvětví, ve kterém působí, aby mohli předběhnout svou konkurenci.
V praxi to znamená, že do svých systémů zapojují kognitivní aplikace a řešení, jež mají schopnost učit se na základě vlastních zkušeností nebo instrukcí.
Studie IBM byla zpracována na základě rozsáhlého průzkumu mezi 5200 generálními, marketingovými a finančními řediteli, řediteli informačních technologií a dalšími špičkovými manažery ve firmách z 21 odvětví z víc než 70 zemí světa. Do průzkumu byly zapojeny i české firmy.
FOTO: IBM
„V rámci procesu ‚disruptivní inovace‘ ti nejagresivnější malí hráči postupují odspodu trhu, aby z něj nakonec vystrnadili jeho dosavadní lídry,“ připomíná IBM.