Reklama
Megaboard

Firmám chybí fantazie, proto sází na sex

Letošní vítěz jedné z nejoblíbenějších českých reklamních soutěží Sexistického prasátečka mnohé překvapí. Ne jednoznačným prvním místem, ale podobou. Fotografii odhalených ženských genitálií umístněnou v pisoárech na pánských toaletách (propaguje erotický klub Cabaret Darling) totiž i porota ve svém hodnocení označila jako perverzní.

I přesto říká jedna z organizátorek soutěže Kristýna Pešáková, že jako alarmující vnímá spíše trend, jejž reprezentují kampaně umístěné na druhém a třetím místě – Vysoké učení technické v Brně a ODS v Praze 8.
„Když se sexisticky prezentuje menší firma, která nemá na zaplacení profesionální reklamy, je to jedna věc. Druhá věc ale je, když je to vzdělávací instituce nebo politická strana. Přijde nám to jako mnohem závažnější a problematičtější,“ vysvětluje Pešáková. Naráží přitom na trend z minulého ročníku, kdy si vítězství odnesly lokální buňky ČSSD a ODS, nebo na čím dál častější výskyt univerzitních prezentací v soutěži.

Sexistická reklama škodí

Rozhodnutí politických stran, vysokých škol a zejména řady firem prezentovat se sexisticky je o to překvapivější, že – jak upozorňuje Pešáková – vícero studií ukazuje, že sex v reklamě nefunguje. Příjemce si z ní totiž zapamatuje jenom sexistický obsah, ne však už prezentovaný produkt. Podle Pešákové je za tím málo kreativity v českých firmách. „Do určité míry je to nedostatek fantazie a jednoduchá cesta, jak udělat reklamu – dáme tam prsa nebo polonahou ženu, upozorníme na svou firmu a určitě se to bude všem líbit,“ říká. Konkrétní důvody firem a institucí by měl odhalit dokument o sexistické reklamě, jejž organizátor soutěže Nesehnutí připravuje.

Kromě dokumentu plánuje sociálně ekologické hnutí v prosinci představit i semináře pro firmy, které se prezentují sexisticky. Na nich chtějí ve spolupráci s odborníky na marketing vysvětlit například to, že sexistická reklama oslovuje jenom určitou cílovou skupinu, čímž si firmy často samy škodí, i to, jak se prezentovat eticky. „Abychom neskončili jenom u negativního hodnocení, ale abychom do budoucna nabídli i pozitivní cesty, jak to dělat jinak,“ vysvětluje Pešáková důvody k zavedení seminářů.

A i navzdory tomu, že problematické reklamy neubývá, věří v Nesehnutí, že situace se začne v dohledné době měnit. Důležitým faktorem je podle nich veřejný tlak a zejména první pokuty, které loni udělily krajské živnostenské úřady za sexistické reklamy.

„Sexistická prasátečka“ řadu firem a institucí lákají i navzdory tomu, že vícero výzkumů prokázalo, že sex v reklamě nefunguje.
Foto: Nesehnutí

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále