Když už po zklamání – a zklamání vždy bývá na obou stranách, jak agenturní, tak zadavatelské – vypisuje zadavatel tendr, jistě chce, aby byl co nejefektivnější. Iniciativa nastavuje pravidla, jak správně tendrovat. A protože je tendrování zdaleka nejčastějším způsobem výběru agentury, je osvěta důležitá. I proto je součástí iniciativy nabídka, že kdokoliv přijde na web www.ferovytendr.cz, může poslat svůj brief nebo své zadání a požádat AKA o konzultaci. Za rok se to prý stalo v jednotkách případů, ale návštěvnost webu přes šest tisíc unikátů ročně napovídá, že si svoji cestu k zadavatelům našel.
Zásada sedmá: Účast odpovědných osob. Ze zadání Férového tendru je zřejmé, kdo celé výběrové řízení na straně klienta vede a jaká osoba je za něj zodpovědná. Je zřejmé, kteří lidé budou o výsledku rozhodovat (složení komise) a kdo je hlavní decision maker, tzn. kdo má hlavní rozhodovací pravomoc. Mnohdy může jen tato osoba sdělit relevantní odpověď na klíčové otázky. S decision makerem má mít agentura možnost během výběrového řízení komunikovat napřímo, optimální je i jeho přítomnost u prezentace.
Zásada osmá: Nezatěžujme se zbytečnostmi. Férový tendr neobsahuje zbytečné požadavky typu výpis z obchodního rejstříku, potvrzení o bezdlužnosti, výpis z rejstříku trestů apod., pokud to není nezbytně nutné třeba kvůli právnímu oddělení zadavatele. Přílišná a neodůvodněná administrativa demotivuje agentury a zatěžuje jejich kapacity na úkor kvality samotné prezentace. Kontrola celé řady formálních náležitostí zatěžuje i tým na straně zadavatele.
Zásada devátá: Požadavek exkluzivity není automatický. Není fér trvat na exkluzivitě v okamžiku, kdy zadavatel hledá jen projektové řešení. V případech, kdy si zadavatel vybírá ze stálého poolu agentur v jakýchsi minitendrech dodavatele pro jednotlivá zadání, je fér požadovat exkluzivitu jen na základě garantovaného objemu práce pro každou z agentur. V případě projektových řešení musí agentura pro svůj tým průběžně hledat další zakázky. Pokud takový tým nemá být z agentury propuštěn, nic jiného než získat další práci mu ani nezbývá.
V posledním dílu příští týden nás čeká rekapitulace a také první postřehy, jak si iniciativa Férový tendr vede v praxi.