Z nedávného výzkumu SEO optimalizace českých stránek si lze odnést dvě zprávy. Ta dobrá zní, že se podoba zdejších webů z hlediska optimalizace pro vyhledávače i návštěvníky zlepšuje. Špatnou zprávou však je, že ještě pořád je co dohánět.
„S kvalitními texty mají české weby stále problém. Ať už se jedná o popisky produktů nebo informační podstránky (aktuality, často kladené otázky, návody), v mnoha případech absolutně chybí jakékoliv formátování, vnitřní odkazy a obrázky,“ popisuje autorka výzkumu Karolína Novozámská zjištění, které považuje za nejzávažnější. SEO konzultantka společnosti Better Marketing přišla s nápadem na výzkum poté, co si uvědomila, že disponuje daty, která byla zpracována pro optimalizaci webů klientů, a existuje možnost podívat se na ně komplexněji. Stovka webových stránek je poměrně malý vzorek, poukazuje však na nedostatky, které se mohou týkat mnohem většího množství webů.
Zatímco drtivá většina ze zkoumaných stránek nemá problém s redirectem, objevují se u poloviny z nich chyby ve zdrojovém kódu. „Nejčastější jsou nesprávně vložené skripty a sémantické chyby,“ vysvětluje Novozámská. A i když úplná čistota zdrojového kódu není pro správnou indexaci webu vyhledávači potřeba, doporučuje mu věnovat pozornost. „Sémantické chyby mohou v některých případech zabraňovat indexaci určité části webu.“
Málo kvality
Tím největším problémem jsou však už zmiňované texty na stránkách. Celkově správně vytvořené titulky má podle výzkumu jenom 40 procent zkoumaných webů. Nejčastějším problémem je jejich konzistentnost. „Na některých podstránkách v rámci jednoho webu je například brand uvedený vepředu, na některých vzadu, někdy brand úplně v titulku chybí a tak dále.“ Podle Novozámské takovéto titulky působí nedůvěryhodně a uživatelé na ně klikají ve výsledcích méně často.
A problémem je i to, co se odehrává pod titulkem. Většina zkoumaných webů má špatně naformátované texty, třetina z nich je má zkopírované nebo jich má nedostatek. Což je problém zejména v době, kdy se optimalizace začíná soustřeďovat nejen na roboty, ale hlavně na návštěvníky, kteří přicházejí právě kvůli kvalitním textům a obsahu.