Tuhle soutěž jsme kdysi s Láďou Kopeckým přivezli z USA do Česka.
Pak jsem dojednal s Americkou marketingovou asociací za přítomnosti zástupců Evropské asociace reklamních agentur – dnes EACA – její evropskou podobu. Na ostrově Mallorca, při „české“ písni Roll Out The Barrels.
Letos jsem, po delší době, mohl porovnávat v Bruselu a v Praze obě podoby.
Evropská soutěž dostala neuvěřitelnou noblesu a spád. Konala se bez herců, odměnění nedostávali prostor pro díkuvzdání.
Zato světelná show byla doplněna magickou hudbou. Slavnostní večer anglicky moderovala půvabná televizní hlasatelka. Účastníci byli společensky oděni a seděli u označených stolů, kam jim byly přinášeny pochoutky a dolévána vína.
Mimochodem, své prostory akci poskytuje nejprestižnější byznys klub Bruselu.
Na závěr pak byla vyhlášena evropská reklamní agentura. Pouze na základě získaných ocenění v této evropské soutěži efektivity propagace. Výsledky z evropských či světových kreativních soutěží nehrály roli.
Pozor, česká Effie mě nezklamala. Nicméně by se na ní mohlo i nadále ledacos zlepšovat.
Třeba některé tvůrce, kteří se prezentují ve svetrech, šálách a sportovní obuvi, konečně přesvědčit, že takhle se chodí na jiné soutěže. Nutno ovšem přiznat, že jich letos ubylo.
Každopádně by to chtělo dát večeru ještě větší spád a znovu se vrátit do reprezentativnějších prostor. Dostat českou Effie do televize. Byť by to byla i dílčí informace na základě mediální spolupráce. Podobně jako v Bruselu.
A třeba se i rozhodnout, že se na ní bude vyhlašovat Agentura roku podle evropského vzoru. Odpadly by debaty a problematická kritéria. Po roce by se opět a bez problémů vyhlásila.
A Best of Best? Ta na Effie nepatří. Tuhle soutěž bych pořádal společně s Art Directors Clubem a společenstvím textařů.
A teď po mně hoďte šutrem!
Jiří Mikeš, odborný asistent VŠE v Praze a bývalý výkonný ředitel AKA