Datart, Mall.cz, Alza.cz, Tesco, CZC.cz nebo třeba nábytek Jysk. To jsou příklady firem, které se letos zapojily do slevové akce Black Friday. Černý pátek, kterým začíná předvánoční nákupní sezona, v některých případech trval celý týden. U nás akci propagují hlavně e-shopy, řetězce jako Datart nebo Tesco se do ní letos zapojily poprvé. Slevy dosáhly desítek procent.
Slevové foto do rodinného alba
Prodejci elektroniky patří mezi obchody, které černý pátek natáhly na celý týden. Alza s ním začala už 23. listopadu a do slev zařadila historicky největší objem zboží, celkem 44 tisíc položek.
Ve čtvrtek se potom přidal Mall.cz, který si výsledky Black Friday pochvaluje: loni mu během této slevové akce stoupl počet objednávek o 120 procent. V Kasa.cz nebo Jysku rozšířili páteční slevy na celý víkend. A v pražském nákupním centru Palladium pro zákazníky rovnou připravili SmileBox, aby si spotřebitelé na slevové šílenství odnesli památku v podobě fotografie.
„Letos se podle našich údajů zapojilo kolem patnácti procent internetových obchodů. E-shopy byly první, kdo tento severoamerický zvyk představil českým zákazníkům. Bylo to v roce 2012 a bylo jich opravdu jen pár,“ poznamenává Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.
Google letos přispěl infografikou, ve které shromáždil anonymní data o pohybu zákazníků se zapnutým sledováním polohy. Zjistil, že nákupní špička nastává při černém pátku mezi druhou a čtvrtou hodinou odpoledne, kdy se do obchodních center vydává nejvíc lidí. Podle loňských dat se ovšem dá očekávat, že největší útraty přijdou až v poslední sobotu před vánočními svátky.
Po černém pátku digitální pondělí
V podstatě přímým pokračováním černého pátku je digitální pondělí (Cyber Monday), které má podpořit nakupování v e-shopech. Marketingová akce, která letos slaví své desáté výročí, v předchozím roce přinesla americkým internetovým obchodům objednávky za více než 2,5 miliardy dolarů. Navíc se rychle rozšířila do Evropy, například do německých nebo britských e-shopů.
České firmy do uzávěrky MAM žádné akce na pondělí neoznámily. Většinou se ale dá ušetřit při nákupu digitálních licencí na software nebo při stahování různých aplikací pro mobily a tablety. Tyto slevy totiž nebývají omezené na konkrétní země.
Foto: Pixabay
Black Friday je nákupní fenomén, podle Národní retailové federace během něj loni Američané utratili na 51 miliard dolarů. Zvolna proniká i do slevami posedlého Česka.