Brit Glenn Granger původně vystudoval matematiku na Oxfordu, na akademické půdě však nezůstal. „Kariéru v marketingu jsem začal před 25 lety jako account manager. Nebylo to ono, takže jsem záhy začal spolupracovat se dvěma profesory z americké Severozápadní univerzity, kteří se zabývali vývojem matematických modelů pro marketingové účely,“ říká Granger. Několik let pak strávil prací pro síť WPP a posléze založil vlastní analytickou společnost, kterou před třinácti lety koupila společnost Accenture.
Před šesti lety se Granger seznámil s Andreasem Hofmaierem, který zrovna hledal novou výzvu.
„Během dvacetileté praxe v marketingu jsem vystřídal řadu manažerských pozic. V agentuře Aegis jsem měl pět let na starosti region východní Evropy,“ prozrazuje rakouský manažer.
„Připadal jsem si tehdy dostatečně zkušený a zároveň mladý na to, abych zkusil podnikat na vlastní pěst,“ dodává Hofmaier.
Vzájemná spolupráce matematika Grangera a manažera Hofmaiera vyústila v distribuci nástroje software QED. S tím vstoupila na začátku podzimu Hofmaierova společnost SAYG (Steady As You Go) na český trh. Nástroj může takřka v reálném čase měřit ROI. „Snažili jsme se adaptovat změnám, kterým trh čelí. Pracovat bez přesného měření návratnosti investic se rovná hledání cesty v neznámém městě bez GPS navigace,“ vysvětluje Hofmaier.
Analytika přímo in-house
Většina velkých agentur přesunula svá analytická centra mimo Evropu. „Většina klientů ovšem chce, aby se jejich agendě věnoval statistik a analytik, který dobře zná specifika místního trhu,“ vysvětluje Granger.
K tomu si řada klientů nemůže dovolit analyzovat své marketingové výdaje prostřednictvím agentury, jelikož jde o finančně náročnou záležitost.
„Pracovat se softwarem QED je schopnost, kterou se mohou naučit přímo interní zaměstnanci inkriminované firmy, a analytiku si tak provádět in-house,“ dodává Hofmaier.
„I pro nejlepšího marketéra je obtížné být perfektní a absolutně přesný,“ říká Granger. Software QED mu má usnadnit rozhodování, jak pracovat s rozpočtem na marketingové aktivity.
Zanalyzované výstupy, které vznikají na základě vložených dat od každého klienta, mají být pro něj dostupné takřka v reálném čase. Podle Hofmaiera je to jeden z benefitů technologie, zatímco před několika lety se na ně čekalo několik měsíců, nyní je doba čekání zkrácena na dva týdny. Vše analyzuje generický algoritmus.
V Česku působí SAYG od září a aktuálně spolupracuje s několika mediálními agenturami. Jejím zástupcem pro český trh je Petr Majerik.
Glenn Granger (vpravo) jako vystudovaný matematik věří v racionalitu marketingu. S Andreasem Hofmaierem na český trh přivedli analytický nástroj. Foto: Matej Slávik