Všichni proti Norům. Skandinávská sociálka se zařadila mezi největší nepřátele českých médií a zpracování kauzy je jednostranné

Norské království se zařadilo mezi nejméně populární státy v Česku. Horší pověst než tamní sociální služba má teď nejspíš jenom Severní Korea. Skandinávská země je v českých médiích vykreslována jako místo, kde se zabavují děti jako na běžícím pásu a chudák matka potom nemá žádné páky, jak rozhodnutí úřadů zvrátit.

Není cílem této poznámky řešit, na čí straně je pravda a jestli Norové zabavili děti české matky oprávněně, nebo ne. K tomu jsou povolaní jiní.

Ale zajímavé je, jak se s tímto případem vypořádávají média. V těch podání celé kauzy působí jednoznačně: emocemi nabitý příběh rozdělené rodiny versus studená úřední komunikace norské strany. Eva Michaláková, její právníci a její zastánci zvládají dokonale řídit mediální obraz ženy, která bojuje o své děti. Lepší archetyp pro senzacechtivá média už nenajdete. Komentátoři stojí takřka výhradně na straně paní Michalákové a jen občas se objeví pochybnosti. Samozřejmě tomu napomáhá skutečnost, že jde o citlivé, velmi intimní záležitosti, které není možné bez znalosti vyšetřovacího spisu odpovědně posoudit, protože úřady je ani komentovat nesmějí.

O to víc zarážející je, jak pod mediálním tlakem jednají politici, jejichž informace zpravidla nejsou jiné než ty, kterými disponují novináři, nebo ty, které jim (výběrově) poskytne matka. Někteří z politiků přitom znají principy sebepropagace a komunikačních postupů z vlastní profesní praxe, takže přesně vědí, jak tuto mediální hru živit. Příkladem může být lidovecký europoslanec Tomáš Zdechovský, zakladatel královéhradecké agentury Commservis. Návrh na vyhoštění norské velvyslankyně z Česka, který pustil do médií, nebo jeho twitterové přirovnání severských úřadů k nacistům, jsou přesně ty útočné šrapnely, po kterých média ráda skočí, protože potřebují konflikt – jednu ze základních zpravodajských hodnot.

Jen sporadicky a spíše na internetových serverech se objevují připomínky, že celá kauza nebude rozhodně tak černobílá, a náznaky, že poměry v rodině nebyly úplně standardní, protože by jinak Norové nepostupovali tak tvrdě. Mainstream se postavil za matku a snaží se šířit dojem, že by se měli Norové chovat podle českých představ. Přitom je to obráceně. Chcete žít ve Skandinávii? Chovejte se podle tamních pravidel.

Filip Rožánek, šéfredaktor, Marketing & Media

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

sparta_kybersikana
nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

airbank100_2
nova_O2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
airbank100_2
nova_O2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard