Snapchat je v současnosti nejrychleji rostoucí sociální síť světa. K reklamě ji však stále využívají spíše pionýři. Jedním z nich je Eva Liba, social media manažerka české Coca-Coly. Prvním trhem v Evropě, kde měla tato slavná značka snapchatový účet, tak bylo právě Česko a dnes je tu brand Coca-Coly silnější než třeba na známějším Instagramu.
Podstatou Snapchatu je rychlá mobilní komunikace přes časované fotografie nebo videa, které po pár vteřinách nenávratně zmizí, pokud si uživatel včas nepořídí print screen. Příspěvky se dají řadit do tzv. story a doplňovat smajlíky nebo ztřeštěnými animacemi.
„Je to sociální síť pro teenagery. Na rozdíl od Facebooku a Instagramu, kde chtějí vypadat všichni co nejlépe, jde na Snapchatu o autenticitu. Příspěvky, kde se lidé šklebí, jsou tu populárnější než vystylované fotky,“ vysvětluje Eva Liba. Tomu odpovídá i brandová komunikace. „Na tradiční sítě postujeme příspěvky pravidelně, na Snapchatu komunikuji Coca-Colu, jen když je opravdu co říct.“
Data nejsou, musí se odhadovat
Snapchatový účet vznikl kvůli kampani s Freestyle automatem. Osvědčil se ale i na sportovním Coca-Cola Cupu, kde se objevila parta slavných influencerů z Fame Teamu. „Nyní komunikuji na Snapchatu denně, protože mám ideální obsah díky kampani #pusudostane,“ odhaluje Eva Liba. Tváří kampaně je totiž herec a idol teenagerek Zdeněk Piškula. Právě zapojení vlogerů a dalších on-linových celebrit je vzhledem ke složení uživatelů sítě pro popularitu značek klíčové.
Problém je, jak tuto popularitu měřit. Na Snapchatu totiž neexistuje nic jako počítání followerů. Odhadovat se dá jen pomocí počtu zhlédnutí jednotlivých story. Nejúspěšnější story Coca-Coly mají přes 7000 zhlédnutí. Odhaduje se, že na Snapchatu je okolo 150 000 českých uživatelů. Přesnější metriky však Snapchat uvolní až při nákupu inzerce. Ta je ale zatím dostupná jen v USA a na jeden den stojí 750 000 dolarů. Řešením pro evropské značky je tak jen trpělivá práce à la česká Coca-Cola.
Snapchat je založen na autenticitě. Značky by na něm měly komunikovat, jen když mají unikátní obsah. Překlápění z Facebooku nefunguje. Eva Liba