Společnosti NetDirect a Acomware měly dříve těsné majetkové i personální propojení, i proto nás prodej Acomwaru mediální skupině Mafra velmi zaujal. Zatímco NetDirect se věnuje vývoji řešení pro e-shopy, Acomware se stará o výkonnostní marketing a co nejvyšší návštěvnost e-shopů. Naše spolupráce proto byla vždy maximálně logická.
Prodávajícím se rozhodně sluší poblahopřát. Od roku 1999, kdy Acomware vznikl ještě pod jménem Stroke Ltd, se jeho zakladatelům podařilo vybudovat společnost s obratem v řádech desítek milionů korun ročně. Nyní majitelé dovedli firmu k velmi úspěšnému exitu.
Obecně vzato podobné akvizice vždy přináší zvýšené riziko negativních dopadů na prodávanou společnost. Zvlášť když se prodává celých sto procent firmy. Nový investor navíc není z oboru, a o to větší výzvou pro něj bude udržet stávající rychlé tempo rozvoje Acomwaru. Rozpačitým reakcím z trhu se moc nedivím, protože z obchodního hlediska mi na první pohled tato investice velký smysl nedává.
Pro Mafru se jedná o diametrálně odlišný obor podnikání se značným rizikem, že neudrží motivované klíčové lidi, a zbrzdí se tím dynamický rozvoj Acomwaru. Vzhledem k odhadované prodejní ceně pak může být návratnost investice jen těžko předvídatelná.
Všechny služby poskytované Acomwarem si přitom Mafra mohla velmi jednoduše a efektivně pořídit externí dodávkou. Nemusela by se tak starat o operativní řízení a podstupovat transakční riziko. Případné synergie obou firem si lze navíc představit jen velmi obtížně.
Podle mého názoru tato akvizice souvisí spíše s dlouhodobější strategií Mafry nebo spíše holdingu Agrofert ohledně vstupu do světa e-commerce. V souvislosti s větší investicí například do přímých prodejních kanálů pro zboží vyráběné Agrofertem by už akvizice dávala větší smysl. Acomware samotný k tomu však nemusí stačit. V budoucnu se tedy pravděpodobně dočkáme dalších zajímavých investic, které opět leckoho překvapí.
David Vychytil, ředitel společnosti NetDirect