Počet využívaných forem internetu neustále roste. Stále více se hovoří o potenciálu internetu věcí, ale vznikají další, jako internet energetický nebo logistický. Přesto už i klasický internet naráží na svoje limity. Aby je prolomil, je potřeba změnit přístup k uživatelům a hledat nové obchodní modely. V těch budou hrát klíčovou roli data, prezentoval na Mobile Internet Foru Stanislav Kůra, chief data officer ze společnosti O2.
Je mnoho způsobů, kterými se dá za něco platit. Tím nejzákladnějším je platba penězi. S rychlým nástupem sdílené ekonomiky by však klasická peněžní platba mohla stále více ustupovat.
Platbu časem zase každý využívá, když se například dívá na televizi. Konzumuje reklamu a tím „platí“ za obsah. Průměrný divák televizi sleduje tři hodiny denně. Vynásobeno televizní populací to je devět miliard hodin ročně. Jelikož reálné roční útraty za televizní prostor v ČR jsou právě okolo devíti miliard korun, cena hodiny diváckého času je vlastně jedna koruna. Internet má s útratami okolo deseti miliard korun ročně podobnou bilanci, vypočítal Kůra. To není moc, divácký čas je navíc omezený a nemá už moc kam růst. Zásah televize klesá a stále více lidí využívá na internetových televizích tzv. odloženou sledovanost, kde se dají reklamy snadno přeskočit.
Informacemi zaplatíte za internet
Čas strávený na internetu naopak neustále roste, ale lidé se učí mazat cookies nebo instalují adblockery. Legislativa o nakládání s informacemi uživatelů se navíc neustále zpřísňuje. Možnosti přesně cílené inzerce tak začínají být omezené. Řešením je právě platba daty, která má ještě obrovský potenciál k růstu.
Klíčem je od zákazníků získat souhlas s použitím dat, aby si inzerenti mohli udělat jejich virtuální profil. Uživatel však musí za svůj souhlas dostat adekvátní platbu, jinak ho odvolá. Tou může být například internet úplně zdarma, spekuluje o možnostech telefonních operátorů Kůra. Právě v datech je totiž miliardový byznys. Banky by díky přesnějším informacím o zákaznících podstupovaly menší kreditní riziko, marketéři by měli výrazně vyšší konverze a možností využití je mnohem více. Z informací se tak může stát brzy nová plnohodnotná měna, uzavírá svou vizi Kůra.
Ale co na to společnosti jako Google nebo Facebook, které ze sbírání dat o uživatelích mocně profitují?
„Systémy, které pracují s deanonymizovanými daty bez vědomí uživatelů, nemají dlouhodobě šanci na úspěch,“ míní Stanislav Kůra z O2.