Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tvrdá realita reality show aneb Žánr, který jen tak neumře

Minulý podzim jsme si na českých televizích od reality show odpočinuli, tak je to nutné tento rok v podzimních programových schématech dohnat. Česká televize sází na taneční StarDance, Nova už na konci srpna začala s pěveckou SuperStar a ještě přidá kuchařskou show MasterChef. Prima se vrací k Česko Slovensko má talent. Ke klasickým formátům se navíc přidají i bizarnosti typu Moniky Štikové v sérii Tchyně televize Barrandov. Realitě, která se tváří reálněji než realita sama, prostě na podzim neunikneme.

Ať už se radujete či teskníte nad tou porcí televizních soubojů, podívejte se na chvíli na věc z pohledu samotných televizí. A nebude to příjemný pohled. Klasické reality show zažily své hvězdné chvíle v nultých letech, nyní už od nich programoví ředitelé nemohou očekávat tolik milionů diváků přilepených k obrazovkám. Přesto žánr není ani zdaleka mrtvý. Některé podkategorie – pěvecké soutěže, celebrity či život v neobvyklých podmínkách – budou vždy jistotou. Další možností je vymyslet něco, co tu ještě nebylo, a doufat, že to zaujme znuděného diváka. Proto se i nizozemský král reality show Endemol od pouhého pohodlného prodávání licencí na Big Brother v minulé dekádě posunul k vymýšlení bizarnějších nových sérií. A někdy se to samozřejmě nepovede – příkladem může být třeba zajímavý, ale eticky nepřijatelný Kid Nation, kdy se čtyřicet dětí od 8 do 15 let nechalo takřka bez dozoru na ranči vytvořit si dětskou komunitu (román Pán much v praxi).

Každá televize tak váhá mezi jistotou a novým pokušením. Komerční televize nasazují nyní klasiku, ale jistě jsou v pokušení zkusit i něco ostřejšího.

Reklama
Abovalve

Zákon klesajících výnosů u tradičních reality show je neúprosný, a formát reality show bude proto vždy zkoušet, co ještě voyeristická společnost vydrží.

David Klimeš , komentátor, Hospodářské noviny

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)