Zatímco základní principy PR jsou pořád stejné, praxe a oslovení cílových skupin se rychle mění. Těžiště PR práce už dávno není v klasických nástrojích. Už to dokonce není ani tradiční PR rozšířené o aktivity na Facebooku a Twitteru. Dnešní svět je jiný. Je komplikovanější, komplexnější, vyžaduje značnou kreativitu a PR se tomu musí přizpůsobit. Efektivně oslovit cílové skupiny je jako skládat puzzle – spousta malých dílků z mnoha oborů a disciplín, které, když je dobře poskládáte, vytvářejí jednu funkční komunikační strategii.
Myšlenka PR, že získaný mediální prostor se neplatí, se začíná otřásat. Přibývají blogeři, youtubeři, influenceři a různé komunitní servery. Tyhle one (wo)man on-line projekty jsou velmi specifické v tom, že jejich tvůrci moc dobře vědí, kdo je sleduje, kdo sdílí jejich obsah, a od svých followerů mají okamžitou zpětnou vazbu. Ty nejvlivnější navíc zastupují nově vznikající agentury. Tím vším se mění podmínky spolupráce i cena.
Svět klasického PR prý končí tam, kde se za prostor začíná platit. Píáristé se při nejlepší vůli snaží tenhle starý svět uhájit a aplikovat ho i na ten nový. Dřív nebo později ale stejně musí tradiční informačně-barterovou směnu opustit a umístění požadovaného sdělení podpořit i finančně. Rozhodnutí o tom, jak křiklavou propagaci produktu na svém oblíbeném blogu fanoušek snese a kde leží pomyslná hranice, je na blogerovi.
V takto individualizovaném digitálním světě je důležitější než kdy dřív začínat u hloubkové analýzy cílové skupiny. Až následně sestavovat dílky roztříštěného mediálního prostředí a nástrojů do jednoho poutavého obrazu. Aby byl srozumitelný všem, komu jej chceme ukázat, musíme být otevření komplexnímu marketingovému přístupu a možnostem, které nabízí. Přizpůsobit se novým trendům však musí umět všichni, kteří spolurozhodují o strategii a rozpočtech. Ty by měly být sestaveny tak, aby umožňovaly flexibilně využívat širokou paletu nástrojů, které nám přináší digitální doba. Jen tak do sebe mohou jednotlivé dílky puzzle novodobé komunikační strategie zapadat.
Jakub Velen, consultant, Bison & Rose