Mobilní telefony slouží Čechům pro hledání inspirace i jako platební brána. Ukazují to průzkumy společností Heureka a MasterCard.
Na začátku je inspirace
Heureka se slovy svého ředitele Tomáše Bravermana soustřeďuje na mobil s maximální prioritou: „Jsme si vědomi toho, že Heureka je uživateli používána spíše na začátku nákupního procesu, tedy právě pro inspiraci a vyhledání produktů, kdy mobily začínají hrát prim. Vyvíjíme m.web, přičemž se soustřeďujeme na použité technologie, aby m.heureka byla co nejrychlejší. Ta nám tvoří asi osmkrát více byznysu než appky.“ Česká Heureka má podíl přístupů z mobilu 28 procent, slovenská překročila 30 procent. „Bude trvat tedy jen pár let, než se dostaneme na čísla vykazovaná např. Amazonem ne- bo globální e-shopovou platformou Shopify, kterou celosvětově používá asi 150 000 e-shopů. Ti jsou již na více než 50 procentech,“ dodává Braverman.
Uživatelské chování na mobilu při nakupování je však stále velmi odlišné od toho desktopového. Odpovídá tomu i průzkum Googlu, podle kterého mobil k celému nákupnímu procesu použije jen šest procent respondentů, zatímco pro hledání inspirace celých 40 procent. Velmi často toto hledání inspirace na mobilu přesto nakonec vede k nákupu, tentokrát však již doma na desktopu. Zejména u dražších věcí je to velmi obvyklé a dosvědčuje to i průměrná hodnota objednávky, která je na mobilech o polovinu nižší než na desktopu.
Místo karty otisk prstu
Společnost MasterCard ve své poslední studii zjišťovala nejen návyky v používání chytrých telefonů, ale především naše zkušenosti i očekávání od chytrých telefonů v každodenním platebním styku. Překvapivá je možná míra používání tzv. digitální peněženky MasterPass: v ČR v průměru 9 procent, na Slovensku 17 procent klientů bank vlastnících smartphone. Za nejzajímavější platební metodu budoucnosti považuje 64 procent res- pondentů u nás otisk prstů, a to s náskokem před 41 procenty hovořícími pro běžnou platbu mobilním telefonem. Transakci prostřednictvím skenu oční duhovky si umí představit 28 procent dotázaných, hlasové ověření transakce by vyhovovalo 25 procentům lidí. Bezkontaktní technologii zabudovanou v běžné platební kartě považuje za nejvhodnější 45 procent dotázaných, čipy v prstýnku či na klíčích by uvítalo necelých 10 procent účastníků průzkumu.
MasterCard oznámil v červnu globální partnerství se Samsung Electronics Co. v rámci platformy Samsung Pay v Evropě. Ta umožňuje majitelům prémiových telefonů značky Samsung používat přístroje k bezkontaktním platbám za každodenní nákupy u obchodníků vybavených bezkontaktními terminály a terminály na karty s magnetickým proužkem podporujícími NFC a MST technologie.