Na co skauti potřebují logo, když mají znak?

Nový návrh skautského loga je značně rozpolcený. Je stejně rozpolcený, jako je celá skautská komunita ohledně tématu skautský znak vs. skautské logo. Stejně rozpolcené bylo nejspíš i zadání. Jedno je jasné. Skauti potřebují zmodernizovat svou vizuální identitu. Stejně jako se název Junák proměnil v mezinárodně srozumitelný Skaut, musí se upravit i stávající znak, aby splňoval všechny požadavky na moderní symbol současné organizace. Jak ale obměnit její tradiční znak – skautskou lilii?

Organizace Skaut se to v roce 2000 snažila vyřešit skokově – logem. To ještě zadavatel doufal, že Skaut bude používat dva symboly. Nastal však problém v nejednotnosti komunikace s veřejností. Navíc je stylizace původního znaku tak velká, že opomněla štít s chodským psem, který je specifickou součástí znaku odlišujícího český Skaut od lilií ostatních zemí.

Teď se zadání trochu změnilo a já se bojím, že zabraňuje tomu, aby bylo možné vytvořit něco dobrého. Výsledek je podivný kompromis. Nové logo vypadá jako verze znaku pro vitráž, a ne jako hrdý a moderně vyhlížející znak skautské organizace. Logo, které bude velmi blízké znaku, není řešením. Řešením je redesign znaku, a ne podivné variace na téma skautská lilie. Zadání by mělo být jasné: „Úprava původního znaku Junáka se zachováním všech atributů a tvarosloví do moderní podoby.“ Dobrým příkladem může být třeba mezinárodní znak skautů WOSM nebo logo amerických skautů (tam se též potýkali se stylizací zvířete uvnitř lilie). Jinou variantou by bylo jít cestou typografické verze loga, která by se používala se znakem i bez.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia