Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Britové a Němci diskutují o veřejné službě. A co Česko?

Už je to tu zase: do německých a britských novin se vrátila nekonečná debata o smyslu veřejnoprávních médií pro společnost. Částečně do ní přitom vstupují tato média samotná. „Stojí vás to přes patnáct eur měsíčně, ale dostanete za to skvělý nonstop program pro celou rodinu. Co je to? Správně, předplatné Netflixu a Amazon Prime,“ vtipkoval moderátor Jan Böhmermann na stanici ZDFneo, veřejnoprávním televizním programu pro mladé diváky. Diskuse začala úvahami o zvýšení televizního poplatku ze současných 17,50 eura měsíčně. Platí ho plošně každá domácnost bez ohledu na to, jestli vlastní nějaký přijímač. Návrhy na zvýšení poplatků jsou citlivé téma. Současná výše platí teprve od dubna, kdy se poplatky naopak snížily: až do konce března dělaly bez dvou centů osmnáct eur. Není proto divu, že jakékoliv nápady vrátit částku zase na původní sumu, nebo ji dokonce ještě překonat, vyvolávají emoce a protesty.

Diskuse navíc oživila pochyby, jestli jsou veřejnoprávní média důležitá pro mladé lidi. Třeba typickému divákovi ZDF je 63 let a ani v její televizní radě to není s věkovým průměrem žádná sláva. Ze 77 lidí je jenom dvěma méně než 40 let. „Kdykoliv se televizní rada sejde, umře ve světě nápad pro mladé diváky,“ glosoval situaci už zmíněný německý moderátor. Přes různé výhrady se ale nakonec médií veřejné služby zastal: za skoro devět miliard eur ročně prý ARD a ZDF vyrábějí skutečně skvělou televizi. Böhmermannovými slovy řečeno: wirklich toll Fernsehen čili WTF.

Nad svou úlohou ve společnosti se zamýšlí také pramáti všech médií veřejné služby, britská BBC. Vede ji k tomu chystaná revize Královské charty, která definuje podmínky jejího fungování. Generální ředitel Tony Hall vystoupil minulý týden s dlouhým věcným projevem, ve kterém představil novou, otevřenou BBC pro další desetiletí, digitální, univerzálně dostupnou a se zprávami na míru.

Reklama

A co v Česku? Tady na vize obecně moc nedáme a „debata“ měla dosud spíš podobu chaotických nápadů kryjících partikulární zájmy jejich autorů. Uvidíme, co dalšího se objeví s chystanou zimní změnou zákonů.

 

Filip Rožánek, šéfredaktor MAM

Reklama
Abovalve
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)