Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Argumentace Bonduelle v kauze žampiony je lichá. Výměna jednoho slova v citátu nestačí

Firma Bonduelle si chce registrovat ochrannou známku „To je on, mého srdce žampion“, odkazující na citát z filmu Limonádový Joe (více v MAM č. 36). Zákon o ochranných známkách říká, že „přihlašované označení se nezapíše do rejstříku na základě námitek (…) podaných osobou, které náležejí práva k autorskému dílu, pokud (…) může být užíváním přihlašovaného označení dotčeno“. Podle článku v MAM je zjevné, že autorské právo ke scénáři filmu stále platí a nositelkou práv je Tereza Brdečková.

Známka byla skutečně podána, to však nic neříká o tom, že bude zapsaná. Majitelka autorských práv může v přesně stanovené době podat námitku a toto právo uplatnit. Obsahem osobnostních autorských práv je mj. právo na nedotknutelnost díla. To spočívá především v právu udělit svolení ke změně či jinému zásahu do díla, právu na užívání díla způsobem nesnižujícím hodnotu díla a právu na autorský dohled. Obsahem majetkových autorských práv je pak zejména právo dílo užít (samotným autorem nebo třetí osobou s jeho souhlasem). Každé jiné nakládání s dílem, s výhradou zákonných výjimek a omezení, bez svolení autora je užitím bez právního důvodu a zákon takové jednání označuje jako protiprávní.

Argumentace společnosti Bonduelle o tom, že je vše v pořádku, protože místo slova „šampion“ bylo užito slovo „žampion“, je naprosto lichá. Z hlediska autorskoprávního a zejména z hlediska známkoprávního je to naprosto nepodstatné. Z mého pohledu se jedná o užití autorského díla ke komerčnímu účelu bez souhlasu majitele autorského práva. Za předpokladu dobře podaných námitek by známka podle mého názoru neměla být zapsána.

Reklama
ČEZ

Vzhledem k argumentaci, že přece změnili jedno slovo v dotčené větě, se domnívám, že by mohly být naplněny i znaky nedobré víry. Firma věděla, že existují práva k původnímu textu, a pokouší se je obejít. Námitku by tedy bylo možné podat i z důvodu toho, že přihláška nebyla podána v dobré víře.

Současně je ve hře trestní stránka věci: porušení autorských práv paní Brdečkové, včetně nároku na odškodnění. Ve vztahu ke společnosti McDonald’s, která slogan používala v zimní kampani, by se mohlo jednat o chování, které nese znaky nekalosoutěžního jednání: McDonald’s totiž za užití díla Tereze Brdečkové řádně zaplatil.

Michaela Chytilová, expertka na ochranné známky, patentová kancelář Chytilová a spol.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)