Stream.cz je dnes nejnavštěvovanější českou internetovou televizí s téměř dvěma a půl miliony návštěvníků měsíčně (RU, NetMonitor). Na podzim to budou dva roky, co se Stream.cz posunul od portálu s uživatelským obsahem směrem k internetové televizi. Letos pak přidal interaktivní videoreklamu obsahující rich media formáty.
Výchozí situace
S proměnou Stream.cz v roce 2013 souviselo i upouštění od displej reklamy a zaměření se na videoreklamu. „Bannerovou reklamu jsme začali vnímat jako rušivý element. Přestože videoreklama přinášela na Stream.cz pouze 40 % tržeb z reklamy, vsadili jsme na ni všechno. S výjimkou jednoho transparentního skyscraperu jsme na Stream.cz přešli výhradně na videoreklamu a v letošním roce jsme do ní přidali i sadu interaktivních formátů. Udrželi jsme tržby na stejné úrovni a začali divákům nabízet relevantní a správně zacílenou reklamu,“ vysvětluje Dušan Gajdoštík, manažer nových médií v Seznam.cz. Dnes obsahuje nabídka internetové televize Stream.cz hned sedm formátů interaktivní videoreklamy. Jedná se o hotspot, sidebar, select, button, microsite, ribbon a toolbar. A právě první jmenovaný, hotspot, využila pro svou propagaci kampaně Kitchen společnost Ikea Česká republika. Ačkoliv Ikea svou kampaň Kitchen již dříve na Seznam.cz inzerovala, letos v komunikaci produktů využila i rich media formáty. Zvolený formát Hotspot nejlépe vyhovoval povaze plánované komunikace, která se zaměřovala na představení nabízených produktů včetně informace o jejich ceně. „Protože jsou Ikea produkty do kuchyně užitečné a cenově přístupné všem, rozhodl se klient necílit videoreklamu na konkrétní pořad na Stream.cz, a tedy nezobrazovat ji pouze vybraným divákům, kteří by třeba pořad o vaření sledovali,“ vysvětluje Pavol Lukáč, key account manager nových médií v Seznam.cz.
Řešení
Zvolený videospot s rich media prvky hotspot měl nakonec lehce nadstandardní délku trvání 40 vteřin. Běžná délka videospotů na službách Seznam.cz je totiž v průměru 30 vteřin, delší verze byla zvolena podle Lukáče kvůli „poutavosti a hravosti“. Formát hotspot je specifický tím, že do videoreklamy doplňuje interaktivní symboly. Při najetí myší na prvky ve videu kampaně Kitchen se ve spotu vždy rozbalil boxík s informací o názvu zboží a jeho ceně. „Přičemž také zobrazený odkaz vždy vedl na stránku konkrétního inzerovaného produktu, takže videospot celkově obsahoval nejen více ukázek konkrétních produktů, ale spolu s nimi i více cílových URL adres,“ upřesňuje Lukáč. V průběhu interakce s reklamou, která se odehrávala ve vrstvě nad videem, byl divák intuitivně naveden k prozkoumávání jejího obsahu, případně ke kliknutí. Video samotné se navíc během rozbalování hotspot symbolů vždy zastavilo, proto měl divák internetové televize Stream.cz dost času na přijetí jejího sdělení.
Dosažené výsledky
Výsledky, kterých Ikea díky kampani na Stream.cz s využitím rich media formátů dosáhla, hodnotí Seznam.cz jako velmi dobré. „CTR, neboli míra prokliku na stránky inzerenta, se v kampani Kitchen vyšplhalo na více než 3,34 %. Hotspot tak vygeneroval celkem 15 701 návštěv stránek Ikea,“ potvrzuje výsledky Lukáč. Měřena byla i samotná interakce se zmíněnými prvky ve videu. Takzvaný hotspot rate se dostal na 5,83 %, což představovalo 29 143 interakcí, a engagement rate, který představuje součet interakcí s formátem a prokliky na stránky klienta, dosáhl na více než 9,18 %.
Ikea ČR a Seznam.cz v roce 2015 spolupracovaly již na sedmi kampaních s využitím rich media formátů. Pro jejich umístění byla zvolena nejen internetová televize Stream.cz, ale i Novinky.cz.
„V brzkém plánu je samozřejmě další rozvíjení interaktivní reklamy, včetně její plné funkčnosti na všech platformách. Chceme ji cílit co nejlépe i zlepšovat její vizuální stránku. Ideální je, pokud budeme do budoucna schopni reklamu natolik personalizovat, že v ní nabídneme divákovi přesně to, co chce. Reklama tak pro něj nebude obtěžující, ale skutečně účinná, interaktivní, a oslovující formáty navíc umí prodloužit čas, který divák s videoreklamou stráví, „ dodává na závěr Dušan Gajdoštík.
podle podkladů Seznam.cz
Interaktivní reklama v akci. Kromě informací o produktech obsahovala také konkrétní cenu zboží.