Licencování známých značek, respektive filmových a videoherních postaviček, využívá v posledních letech stále více českých firem. Spočítaly si, jakou hodnotu mají pro spotřebitele, a využívají ji ve svůj prospěch. Zábavní obsahy pro lincensing vycházejí například z motivů studií Walt Disney, Lucasfilm, Marvel aj., z herního průmyslu pak mají úspěch produkty jako Angry Birds, Talking Tom a další.
Z úspěchů Frozen mrazí
Podle celosvětového průzkumu mezinárodní asociace sdružující subjekty licenčního průmyslu LIMA dosáhly maloobchodní tržby za licencované zboží v minulém roce 241,5 miliardy amerických dolarů. Z toho tvořily příjmy z poskytování licencí (royalties) 13,4 miliardy dolarů.
Dominantní postavení ve výši maloobchodních tržeb zaujaly Spojené státy a Kanada s více než 144 miliardami dolarů. Evropa s tržbami převyšujícími 57 miliard představuje necelou jednu čtvrtinu z celkového globálního trhu a Asie dosáhla téměř desetiprocentního podílu na celkovém maloobchodním prodeji.
Kategorie zábavních, módních, firemních a sportovních značek představovaly naprostou většinu (89 procent)celkových příjmů z licensingu. Jen postavy a postavičky přinesly více než 107 miliard dolarů. Předstihly tak druhou nejúspěšnější kategorii, firemní ochranné známky, které představovaly příjmy ve výši 53 miliard dolarů. „Licensing je hlavním hnacím motorem marketingu a maloobchodu a náš vůbec první celosvětový průzkum jasně svědčí o jeho možnostech dosáhnout výborných výsledků na celém světě,“ řekl Charles Riotto, prezident LIMA.
Zvláštní nezávislá porota složená z významných majitelů licencí, jejich poskytovatelů, výrobců a licenčních agentů, sestavuje každoročně žebříček nejvlivnějších licencí. Za minulý rok se vítězem v kategorii zábavy stalo Ledové království (Frozen) z produkce studia Disney. O úspěchu Frozen svědčí i první místo v soutěži Mezinárodních cen licensingu, které jsou každoročně udělovány v Las Vegas.
Mezi značkami triumfovalo Lego, mezi sportovními událostmi měl nejsilnější pozici světový pohár ve fotbale. Na dalších místech najdeme tituly jako britský animovaný seriál Peppa Pig (Prasátko Peppa), film Despicable Me (Já, padouch s postavičkami mimoňů) nebo hru Minecraft. V oblasti populární hudby je velký zájem o chlapeckou skupinu One Direction, ve sportovních brandech kromě fotbalu přitahují zákazníky ještě cyklistická Tour de France a tenisový Wimbledon. Kromě světového poháru ve fotbale je zájem také o jednotlivé kluby, hlavně Manchester United.
Angry Birds se uhnízdili v Čechách
Na českém trhu vynikají zejména motivy, které se opakovaně objevují zvláště v maloobchodních řetězcích.
Prvenství si připsal Ahold v roce 2011, kdy využil zahraniční licenci šmoulů pro svou prodejní kampaň propojenou s propagací zdravého životního stylu. Od studia 20th Century Fox, které je majitelem autorských i vysílacích práv, dokonce za svou kampaň obdržel zlatou a stříbrnou medaili. Podle tiskové mluvčí Aholdu Dagmar Krausové spočívá výhoda licenčních kampaní především ve všeobecné znalosti postaviček, a proto se v Albertech objevily v roce 2012 Doba ledová a v roce 2013 i Angry Birds. Angry Birds se však objevily i u řetězců Tesco (letos Angry Birds Star Wars) a Billa Ta prodala na 600 000 plyšáků poté, co realizovala kampaně Plyšband a Super Osma. Jednou ze zahraničních licencí řetězců Billa se staly i Příšerky s.r.o.
Co dokážou mimoni a Mini
Jisté zpestření licenčních témat letos představila společnost Nestlé, která v červnu zahájila spotřebitelskou soutěž pro značku Nescafé Dolce Gusto ve spojení s licencí na značku Mini z portfolia známé automobilky, a to formou limitované edice kávovarů. Podle Evy Krejčí, business managerky pro Dolce Gusto, přispěla kampaň nejen k posílení tržních podílů, ale i ke zvýšení konzumace kapslové kávy na osobu.
Letošní první pololetí se pak nese v duchu mimoňů – postaviček Kevina, Stuarta a Boba. Jedno zpracování před nedávnem představila společnost Ferrero Česká, která figurky spojila s osvěžujícími bonbony. „Zájem o Tic Tac Mimoni byl enormní. Produkt je z naší strany, coby dodavatele na trh, vyprodán o mnoho týdnů dříve, než jsme předpokládali,“ sdělila brand managerka Věra Hrdličková.
Linda Kozáková
Licensing Alliance Prague
Žluté bonbony Tic Tac Mimoni doprovázelo přesně načasované uvedení premiéry filmu Mimoni v českých kinech.