Producenti luxusního zboží se často snaží hledat netradiční obalové materiály, kterými by upoutali zákazníky a předali jim „prémiový pocit“. Ale často se zapomíná na možnosti toho nejběžnějšího obalového materiálu – papíru.
Agentura Smithers Pira, zabývající se výzkumem a sledováním trendů na polygrafickém trhu, připravila ve spolupráci s britskou pobočkou APP, jednoho z největších producentů papíru a celulózy na světě, studii s názvem Paper-Based Packaging Trends to 2019.
Jedním z nejvýraznějších trendů bude pro nadcházející léta rostoucí podíl papírových obalů v polygrafii. Jejich výhody jsou totiž jasné – zejména cena, flexibilita a ekologická udržitelnost.
Jedním ze segmentů, kde se růst využívání obalů z materiálů na bázi papíru projeví, je podle studie luxusní zboží. Spojení papíru a luxusních produktů se může zdát paradoxní, nicméně opak je pravdou. Nepřeberná nabídka luxusních papírů a metod k jejich dalšímu zušlechtění v patřičně vybavené tiskárně při kvalitním návrhu a konstrukčním řešení obalu mohou vyústit v balení, které na sebe sice nestrhává řvavou pozornost, ale luxus produktu zdůrazní.
Papír v luxusním segmentu stále roste
Větší využití obalů z prémiových papírů a kartonů se předpokládá celosvětově. Studie předpovídá, že do roku 2019 vyroste podíl papírových obalů o 4,4 procenta, přičemž jeho celkový objem by měl dosáhnout 25 miliard eur.
Především v Evropě kvůli rostoucí konkurenci a orientaci na odlišení produktu a značky stoupá využití prémiových kartonů místo standardně používaných „obyčejnějších“ materiálů.
Metody zušlechťování tisku, běžné například z magazínů nebo katalogů – jako jsou parciální lak nebo ražba, případně strukturování celého povrchu – nacházejí svoje místo i u obalů. Zákazníkům tak můžeme nabídnout cesty, jak vytvořit unikátní obal, který podtrhne dojem z jejich produktu a značky.
Místo pro technologii
Dalším faktorem, který bude mít vliv na růst obliby papírových obalů v luxusním segmentu, jsou technologické inovace. Propojení obalů s on-line světem a digitálními technologiemi má nesporné výhody – například dokáže zabránit padělání. Důležité je využívat všech možností, které nabízí moderní konstrukce, design a výroba obalů.
Druhým bonusem je větší vtažení a zapojení zákazníků prostřednictvím doplňkového obsahu. V obalovém prů- myslu se počítá především s využitím unikátních ID kódů, QR kódů nebo rozšířené reality, svou roli by měly jako integrální součást obalů hrát také NFC čipy.
Tyto technologie jsou už v současné době k dispozici a blíží se doba, kdy jejich cena klesne na akceptovatelnou úroveň i v nižších segmentech trhu. Právě teď je čas, aby je začali adaptovat výrobci luxusního zboží a tím se odlišili od konkurence.
Proč právě papír?
V žádném případě totiž nejde o „hra- čky“, ale o chytrá řešení. Inteligentní obaly hrají roli proti padělkům, například směřováním uživatele na unikátní obsah, díky kterému si může ověřit, že kupuje skutečně originální produkt, a nikoliv levnou napodobeninu.
Obalářské papíry mají i pro výrobce luxusního zboží ohromné výhody. Existuje mnoho prémiových papírů, určených speciálně k výrobě unikátních obalů, a jejich výrobci cítí v tomto segmentu příležitost, proto neustále investují do vývoje nových struktur a povrchů.
Václav Loubek
marketingový manažer, Logik
Papír a luxus? Spojení, které si vůbec neodporuje.