DPD je jednou z největších evropských přepravních sítí a letos prochází rebrandingem stejně jako celá DPDgroup. Vezmete-li v obchodě do ruky například zboží značky Adidas, dopravila ho tam právě DPD. Možnost nechat si zavézt zboží „DPDéčkem“ až domů nabízí i většina českých e-shopů. „Při rebrandingu nešlo o žádnou revoluci a nové logo se líbí i konzervativním ,dépéďákům‘ u nás nebo v Německu. Má symbolizovat základní elementy firemní filozofie jako jednoduchost a přátelství,“ říká Daniel Mareš, regionální manažer DPDgroup pro střední Evropu.
Přátelská chce být každá firma, jak se to projevuje konkrétně u DPD?
Jde o to, co si značky vetknou do firemní DNA. U konkurence často slyším, že chtějí být profesionální nebo rychlí, což platí i u nás, ale my se snažíme dávat důraz právě na emocionální dimenzi a onu přátelskost. Docílit se toho dá dvěma způsoby. Jednak řízením procesů, to znamená, že doručovatel má instrukce, kdy se usmát nebo jak pozdravit, což je jednodušší. A jednak je to celkovým nastavením firemní kultury a výběrem lidí, což je naopak dlouhodobý proces. Ve výsledku ale můžeme opravdu říct, že rozdáváme radost.
To je hodně podobný claim, jako má Zoot.
Na to se zeptejte spíš jich, my ho začali používat první.
Jak to, že jsem nezaznamenal žádnou výraznou kampaň, která by nové logo komunikovala?
Rebranding začal letos v březnu a většina bude hotova letos, ale v Evropě bude celý proces trvat ještě tři roky, takže to není žádný velký třesk.
Rebranding bývá spojen se značnými náklady, jaké jsou v případě DPD?
Náklady na rebranding nepublikujeme. Zásadou ale je, že nechceme, aby se přenesly na zákazníka. Proto jde o postupný proces. Například nová loga na autech se objevují podle toho, jak se přirozeně obměňuje náš vozový park.
DPD dlouhodobě sází při komunikaci na
Jakuba Koháka. Je to konzistentní, na druhou stranu se Jakub Kohák objevuje poměrně často i v reklamách jiných značek, jak jste s tímto konceptem spokojeni?
Není to moc na nás, kde všude ještě Jakub Kohák účinkuje. Zatím ale ta krátká videa fungují a oslovují naši cílovou skupinu. Samozřejmě jsme si vědomi, že Jakub jednou skončí, ale zatím žádný plán B nemáme.
Takže si vyhodnocujete, jaký má daná kampaň vliv na objednávky?
Kampaně na přímou podporu prodeje děláme trochu jinak. Jedná se hlavně o akční nabídky, které komunikujeme především e-mailingy nebo přes naše obchodníky. Spoty na internetu mají spíše imageové zaměření nebo komunikují nové služby. Sledujeme proto spíše náklady na jedno zhlédnutí a porovnáváme je s jinými formami reklamy v nadlince.
Jaký je poměr investic do nadlinkové a digitální reklamy?
Drtivá většina jde do digitální reklamy. Naši B2C klienti aktivně nakupují v e-shopech a tyto lidi zachytíme hlavně na internetu nebo sociálních sítích.
Na zásilkovém a přepravním trhu je ostrá konkurence, jak byste definoval vaši výhodu?
Již zmiňovaný emocionální rozměr, který jde ruku v ruce s inovativností. Jako první jsme v posledních pěti letech nabídli platbu kartou na dobírku, možnost přesměrování zásilky, interaktivní SMS i mobilní aplikaci. Konkurence to samozřejmě do roka odkouká, ale vše vede k maximální snaze, abychom zásilku úspěšně doručili už na první pokus. Jako jediní nyní díky specializovanému učícímu se softwaru doručujeme zásilku na hodinu přesně.
Ani jednou jste při tom nezmínil cenu.
Jsme nejlepší, ale nejsme nejlevnější. Zejména u B2C mají ale cenotvorbu v rukou e-shopy, což však zákazník nepozná. Když má e-shop dopravu zdarma, tak my zdarma nejezdíme, ale také rozhodně nerozvážíme za 150 korun, což si některé internetové obchody účtují.
Jak velký podíl zakázek DPD tvoří právě e-shopy?
Oproti mediálnímu dojmu, že e-shopy válcují normální obchody, tvoří rozvoz pro e-shopy stále jen třetinu našeho obchodu a zbytek je B2B přeprava.
Všichni přepravci nyní budují sítě odběrných míst, jak pokračuje tento proces u DPD?
Momentálně máme 80 odběrných míst. V prodejnách Mountfieldu je jich 55, asi 10 jich provozuje Uloženka a zbytek jsou naše depa. Máme v plánu síť dále rozšiřovat. Například na německém trhu jich má DPD devět tisíc. Chceme rozšířit i možnosti pro zákazníky, aby na odběrných místech mohli i poslat zásilku nebo ji vrátit v případě reklamace. Celá síť bude navíc celoevropsky propojená.
Mountfieldy jsou ale většinou někde za městem. Například PPL má 200 odběrných míst, mezi kterými jsou i trafiky nebo potraviny přímo ve městě.
To, co vnímáte jako nevýhodu, vidí jiný typ zákazníka naopak pozitivně. Že je odběrné místo dostupné jednoduše autem, že nemusí jet někam do centra, a pokud jde o těžkou zásilku, dokonce mu půjčí vozík.
Jak často dochází k přeshraničním nákupům z e-shopů?
Češi nakupují v cizině jen velmi zřídka, a když, tak specializované produkty. Trochu vstřícnější jsou k českým mutacím zahraničních e-shopů, ty ale většinou nejsou úspěšné, protože Česko je malý trh a náklady na udržování lokálních stránek jsou velké. Poměrně často naopak na českých e-shopech nakupují Slováci.
Velmi dynamicky se nyní rozvíjí trh s dovážkou potravin, má DPD zájem se do něj zapojit?
Na zahraničních trzích to již DPD zkouší a v řádu několika let by se to mohlo odrazit i u nás.
Neobíráte se tím, že sázíte hlavně na digitální komunikaci, o možnost oslovit konzervativního příjemce, který si stále nechává doručovat zásilky na poštu?
Česká pošta funguje na stejném trhu jako my, ale není to konkurence. Poštu používají lidé, kteří nechtějí zboží doručit. Místo toho se dobrovolně smíří s čekáním ve frontách. Pošta má navíc 3200 poboček, tomu nebudeme nikdy konkurovat. Takže jestli naše marketingová komunikace přispívá k jistému odfiltrování, tak je to vlastně dobře. Naši zákazníci totiž chtějí zboží doručit.
Daniel Mareš, regionální manažer DPDgroup pro střední Evropu
Po studiu informatiky začínal u mezinárodního přepravce DHL. Od roku 2002 nastoupil ke konkurenční síti DPD na pozici obchodního ředitele. Postupně se vypracoval na generálního ředitele českého DPD a regionálního ředitele DPDgroup. DPDgroup je druhou největší přepravní sítí v Evropě a každý den doručí přes 3 miliony zásilek. Patří ke skupině GeoPost, která je vlastněna francouzskou poštou.
Nové logo DPD má symbolizovat jednoduchost, inovativnost a přátelskost.
Staré logo společnost používala beze změny již od svého vzniku v roce 1976.