Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zprávy jako hra: Čtenáři v kůži pirátů i uprchlíků

Může být čtení o těžkých osudech uprchlíků zábavnou činností, kterou máte chuť si zopakovat? Do jisté míry zřejmě může. Minimálně se o to pokusila britská BBC se svým projektem Syrian Journey.

V něm se vydáváte na cestu válečného uprchlíka a v jednotlivých krocích si postupně volíte své pohlaví, směr úprku nebo způsob přepravy. Váš osud závisí na každé z těchto voleb. Zní to spíš jako hra než jako projekt vysoce respektované mediální společnosti. Syrian Journey však spojuje obojí. Každý krok vaší „cesty“ totiž doprovází popis toho, co uprchlíkům (a tedy i vám) hrozí a jaké jsou jejich (vaše) omezené možnosti.

Podle BBC zaznamenala stránka s projektem více než milion zhlédnutí, a i když čtenost u svých textů BBC neuvádí, lze pochybovat o tom, že by podobný zájem vyvolal běžný text o strastech uprchlíků. Mediálnímu gigantu se risk nejspíš vyplatil. A to dokonce do té míry, že jej na washingtonském World Editors Forum zařadili jako příklad jednoho z největších mediálních trendů roku 2015 – gamifikace.

Reklama
Know

Atraktivní rozvojové problémy

Gamifikaci lze jednoduše popsat jako využívání herních prvků – ať už jde o sbírání bodů, soupeření s ostatními či vžívání se do rolí – pro jiné účely, než je primárně tvorba hry. Cílem je uživatele zaujmout, pobavit je a zatraktivnit jim obsah, který by pro většinu z nich až tak atraktivní nebyl. Dobrým příkladem je třeba samostudium cizích jazyků – jinak poměrně zdlouhavá činnost, kterou řada služeb jako Duolingo nebo LingQ ozvláštňuje sbíráním bodů za naučená slovíčka nebo možností si za nasbírané body upravovat svého avatara.

Zatímco myšlenka avatara se v novinářské praxi uplatňuje komplikovaně, myšlenka informování hrou našla svého prvního zastánce už v roce 2008, kdy American Public Media spustila hru Budget Hero. V ní měli za pomoci veselé grafiky čtenáři vybudovat vyrovnaný rozpočet pro Spojené státy na příštích třicet let.

Hra byla až do roku 2014 průběžně aktualizována a zajímavostí bylo, že pokud hráč nic nezměnil, simulovala mu současný reálný rozpočet a jeho dopad na budoucí ekonomiku. Celkově si ji zahrály dva miliony uživatelů a podle American Public Media se řada z nich vyjádřila, že jim změnila pohled na to, jak funguje federální rozpočet.

Gamifikace však může jít ještě dál. Antoine Laurent, senior project manager v European Journalism Centre, se podle Journalism.co.uk na World Editors Forum nechal slyšet, že herní elementy jsou způsobem, jak bojovat s nedostatkem zájmu a inovací při tématech dotýkajících se problémů rozvojových zemí.

Například Sierra Leone patří mezi nejchudší země světa a jedním z jejích velkých problémů jsou pirátské lodě, které zde nelegálně loví ryby a připravují zemi o významný zdroj příjmu. Al-Džazíra o tom natočila dokument, a když uvažovala, jak by šel využít dál, padl nápad na hru. Výsledkem dvouleté práce je dnes rozsáhlá investigativní hra, ve které uživatel vyšetřuje nelegální výlov ryb. K tomu, aby získával stopy a ve hře postupoval, je zároveň nucen sledovat krátké výstřižky ze samotného dokumentu televize. Podle jeho tvůrkyně Juliany Ruhfusové měření ukázala, že většina návštěvníků interaktivní hry byla na stránkách zpravodajské televize poprvé, a projekt tak al-Džazíře pomohl přitáhnout nové diváky.

Zábava závisející na vkusu

Mediální hry se však nemusí soustřeďovat jenom na problémy – The Economist připravuje každý týden kvízový přehled nejdůležitějších zpráv za sedm dní. Za každou z devíti odpovědí hráči získávají body i kousek fotografie tváře osobnosti, kterou mají na konci uhodnout.

A svůj pokus nedávno v Česku představil i portál Aktuálně.cz (patří pod vydavatelství Economia, které vydává rovněž M&M), když čtenářům vysvětloval osud Jana Husa za pomoci hry, v níž se museli rozhodovat v situacích, kterým kazatel čelil.

Gamifikace ovšem není jednoduchá ani na výrobu, o čemž svědčí dva roky příprav projektu al-Džazíry a zhruba 20 tisíc liber za projekt BBC, ani z hlediska správného použití.

Syrian Journey čelila po svém vydání kritice jiných médií i části veřejnosti za to, že z lidského utrpení dělá pouhou hru. „Myslím, že gamifikace je trendem, ale taky si myslím, že novináři musí uvažovat velmi obezřetně o tom, do čeho investují a jaké projekty si zvolí,“ nechala se pro Journalism.co.uk slyšet Ruhfusová.



Úvodní stránka investigativní novinářské hry al-Džazíry Pirate Fishing, která hráče přivítá a požádá je o pomoc při vyšetřování nelegálního výlovu ryb. Vedle ní záběr z projektu Syrian Journey od BBC, který simuluje nejrůznější nástrahy, jimž na své cestě čelí syrští uprchlíci.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)