T-Groups a WarmGames jsou dvě různé specializované techniky pro skupinové diskuse kvalitativního výzkumu a zajímavé jsou obě tím, že modifikují a využívají prvky z metod klinické psychologie. Obě tyto metody umí pomoci k hlubšímu pochopení motivačních postojů a loajality ke konkrétním značkám.
T-Groups nastavuje jiné role
Metoda T-Groups diskusních skupin přivádí dohromady dvě cílové skupiny, které jsou standardně hodnoceny samostatně, čímž poskytuje cenově a časově efektivní fórum. Podporuje též intenzivní výměnu informací umožňující odhalit různá vnímání problematiky a konkrétní skutečnosti různými cílovými skupinami. Tato metoda umožňuje i přesné stanovení různých úrovní vlivu v prodeji či distribuci zboží, a představuje tak nastavení pro optimální interakci, kdy mohou být poznatky z cílových skupin ihned propojeny. Respondenty a klienty staví do poněkud jiného prostředí a spolupráce, která je pro obě skupiny zážitkem.
WarmGames jako příprava pro konkurenční klání
WarmGames je modifikovaná skupinová diskuse, zvláště užitečná v segmentech se silnými značkami a silnou konkurencí. WarmGames mohou pomoci identifikovat překážky a limitace značky/produktu a ukážou, jaké pocity v lidech značka vyvolává a proč.
Skládají se ze čtyř fází. V první, úvodní fázi se v rámci uvolněné atmosféry odstartuje běžná skupinová diskuse a navodí se relevantní téma z dané oblasti (např. oblíbený automobil apod.). V další fázi (rozehrání obou týmů) se účastníkům připomene jejich úloha (sympatie k dané značce), respondenti jsou rozděleni do skupin, ve kterých si definují své síly, strategii, silné a slabé stránky a vyvíjejí defenzivní strategii. Ve třetí fázi (bitva může začít) se spojí celá skupina, fyzicky se skupiny separují, obě skupiny si vzájemně prezentují svůj výsledek, druhá skupina by se v této chvíli měla zdržet komentáře a moderátor začíná „válečnou diskusi“. V poslední fázi – vyhodnocení – mohou respondenti pod tlakem smysluplných argumentů také změnit názor, a přejít tak do druhé skupiny. V rámci vyhodnocení určí nejlepší celkový dojem silných a slabých stránek obou produktů, určí vítěznou značku, výrobek a oznámkují i dopředu definované kategorie (sympatie, relevance, přesvědčivost atd.).
WarmGames se používají například při vstupu nového konkurenta na trh, kdy klient díky tomuto ztratil část tržního podílu a má obavu ze ztráty vedoucí pozice na trhu. Nebo: když se profil společnosti X velmi podobá profilu konkurenční společnosti Y. Využití najdou také v případě, kdy plánujeme novou marketingovou strategii, ale nejsme si jisti její efektivitou.
Andrea Winklerová
marketing communication manager CZ&SK