Facebook nedávno spustil nové možnosti placení za některé reklamní formáty. Konkrétně si budou moct inzerenti vybrat novou variantu započítávání za zhlédnutí videa a CPC. Otázkou posledních dní proto bylo, jak se ve změnách zorientovat a jaký platební model si v určitých případech vybrat. Agentura Socialsharks exkluzivně pro M&M nabízí svůj pohled.
Facebook dává 10 vteřin videa zdarma
Video je stále populárnější a Facebook se čím dál tím více snaží konkurovat YouTube. Nové funkce jako autoplay vedly k faktu, že 70 procent videí je nahráno přímo na Facebook místo sdílení z jiných platforem. Tento efekt má být ještě posílen tím, že tvůrci videí si sáhnou na podíl z prodané reklamy. A Facebook konkuruje i dál.
Tentokrát představuje marketérům možnost platit za videoreklamu až po prvních 10 vteřinách zhlédnutí videa. Doposud Facebook účtoval za zobrazení videa. Jelikož je na FB funkce autoplay, neměl dříve nikdo šanci odhadnout, zda bylo video reálně zhlédnuto, nebo jej uživatel jen přescrolloval a nevěnoval mu žádnou pozornost – (ačkoliv 10 sekund může trvat jen přečtení statusu u videa a automatické přehrání videa se stejně může počítat jako zhlédnutí).
You Tube je variabilnější
YouTube umožňuje daleko větší možnosti inzerce – je možné kupovat reklamní sloty před, uprostřed nebo po zhlédnutí videa, udělat reklamy nepřeskočitelné nebo použít TrueView Option, kdy se platí pouze za zhlédnutí videa po dobu 30 vteřin nebo po konci videa – záleží, co přijde první.
Hlavní rozdíl mezi YouTube a Facebookem je ten, že YouTube funguje spíše jako videosíť, kam lidé chodí hledat určitý typ videí, zatímco na Facebook uživatelé přijdou, když se chtějí bavit, a v newsfeedu objeví video, o kterém vůbec nevěděli, že by je mohlo zajímat. Ačkoliv možnost platby až po desetivteřinovém zhlédnutí nestaví Facebook na stejnou úroveň jako YouTube, přináší alespoň větší flexibilitu. Pokud si inzerenti budou jistější, že uživatelé opravdu sledují jejich videa, budou zvyšovat útraty.
Facebook zkušeně cílí
Nový typ nákupu jsme otestovali na třech videích značek z oblasti FMCG, finančnictví a drogerie. Vyšší počet zhlédnutí videa vyšel logicky u metody nakupování reklam po zobrazení. Počty zhlédnutí po 10 vteřinách jsou až o 35 procent nižší, ovšem průměrná doba zhlédnutí vyšla u této metody delší, což svědčí o faktu, že Facebook servíruje reklamu uživatelům, kteří statisticky sledují videa delší dobu.
Důležité je zaměřit se i na samotný obsah videí. Pokud se jedná o delší video s atraktivním obsahem pro uživatele (v našem případě tip na zajímavý účes), vyplatí se použít metodu nákupu videa po 10 vteřinách zhlédnutí. Pro co největší počet zhlédnutí u čistě reklamních videí doporučujeme používat nákup videa za zobrazení.
Plaťte už jen za proklik
Facebook mění i definici CPC – nově se bude jako kliknutí počítat pouze proklik na web nebo do aplikací, nikoliv však lajky, komentáře a sdílení, jako tomu bylo doposud. Tato změna poskytne přesnější měřítko v aukcích při optimalizacích kampaní vůči stanoveným cílům. Na ostatních klicích však bude stále záležet. Velké množství lajků a sdílení u reklamy tak teď bude znamenat, že byla doručena správným lidem. Tyto sociální faktory ovlivňují výkonnost reklam v aukcích.
Jako výsledek této změny vzroste cena za klik – bude to ale tím, že se započítají jen hodnotné prokliky na web. Ze stejného důvodu rovněž klesne CTR.
Za posledních několik let se reklamy na Facebooku neustále přizpůsobují potřebám inzerentů. Tohle je další krok, díky kterému se z Facebooku stává ještě výkonnostněji orientovaná platforma.
Jan Randus
social ads specialist Socialsharks
Nový způsob započítávání zhlédnutí se testoval na třech videích z různých oblastí. Nejatraktivnější byl návod na dámský účes. U těchto videí je výhodné platit až po 10 vteřinách.