Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Bannerovým kampaním ve Flashi zvoní umíráček

Každý poučený inzerent už delší dobu myslí na zástupné obrázky, které se zobrazují těm, jejichž zařízení nedokáže zobrazit flashovou reklamu. Takových lidí je hodně, zejména kvůli masivnímu nárůstu prohlížení webu z mobilních platforem: tabletů a telefonů.

První ránu dala technologii Flash už před lety společnost Apple, když oznámila, že iPhony a iPady nebudou Flash podporovat. Teď se přidává prohlížeč Chrome od Googlu – jeho zářijová aktualizace pozastaví flashové reklamy. Každý banner se zastaví na prvním snímku a překryje ho průhledná šedá vrstva s tlačítkem pro ruční spuštění. Pro uživatele Safari není tohle nic nového, protože takto se jim zobrazují bannery při úsporném režimu už dlouho. Ale Safari má v Česku okrajový podíl, kdežto Chrome používá třicet procent lidí. Aby toho nebylo málo, po nedávné aféře s bezpečnostními chybami Flashe se přidala Mozilla s prohlášením, že ho bude ve výchozím nastavení blokovat. A prohlížeč Firefox od Mozilly má na českém internetu share 23 procent.

Až se tedy všechny tyto změny projeví, bude víc než polovina impresí doručována s omezenou viditelností. Záleží jen na tom, jak rychle ohlášené aktualizace prohlížečů proniknou do reálného světa.

Reklama
ČEZ

Změna v Chromu se nedotkne videoreklam typu preroll (spouštěných před videoobsahem) a nezasáhne ani weby postavené primárně ve Flashi. Chrome zhodnotí, kolik animací běží na stránce, a „inteligentně pozastaví“ ty, které nejsou zásadní pro uživatele, čímž bohužel myslí právě bannerové reklamní pozice.

Řešením je vytvářet reklamy v technologii HTML5. A to je dost přelomový přerod. Rozdílné animace potřebují rozdílné skriptování. Stejné animace vytvořené různými produkcemi se zásadně liší i ve velikosti souborů a výkonnosti. To vše, podpořené zažitostí Flashe u produkčních společností, vede k tomu, že HTML5 kreativy jsou v současné době v průměru málo používané, objemnější, dražší a méně konzistentní než flashové verze.

Kreativní agentury změnu vítají

Pro zástupce významných českých kreativních agentur je přechod na HTML5 vítanou změnou. „Jistě budeme na začátku řešit nějaké problémy se specifikacemi a požadavky konkrétních portálů, ale přínos je jak pro kreativní agentury, tak hlavně pro uživatele internetu. Mají menší datové objemy bannerů a není pro ně nutné instalovat flashový přehrávač,“ říká Vladimír Rejlek, digital director ve společnosti Wunderman.

Podobně se na to dívá i Petra Balcarová, digital account manager ze společnosti WMC Grey: „HTML5 u on-line bannerů často používáme již nyní, protože na rozdíl od flashe funguje v mobilních zařízeních. Proto se podzimních změn nebojíme. Jediným úskalím může být to, že dobrých kodérů je zdánlivě méně než ‚flashařů‘, ale kdo má zdroje a hledá, ten najde.“

Také podle aktuálního průzkumu české GroupM říká drtivá většina místních vydavatelů, že HTML5 reklamu na svých webech podporují. Čtvrtina z nich navíc tvrdí, že mají HTML5 reklamu „perfektně vyzkoušenou“. Většinou volají po delší době na otestování a zapracování.

Distribuční kanály jsou připravené

Matěj Novák ze sdružení CPEx potvrzuje připravenost na klasické i nestandardní HTML5 reklamní formáty i praxi s nimi. Jiří Vašek, šéf české platformy Xaxix, potvrzuje: „Vše probíhá přes AppNexus a ten je s tímto formátem bezproblémově kompatibilní, což máme potvrzeno praxí v kampaních. Na naší straně máme k dispozici i tvorbu kreativ, můžeme tedy klientům poskytnout jak vytvoření HTML5 kreativy, tak například konverzi klasického Flashe do HTML5. V prvotní, přechodové fázi požadujeme po zadavatelích i zástupný obrázek.“

Pro Google je HTML5 jasnou budoucností rich media formátů. „Zejména proto, že se jedná o formát, který lze bez komplikací použít na všech zařízeních. Je tedy jasné, že tento formát můžete plnohodnotně používat jak v adservingové, tak programatické části platformy DoubleClick,“ tvrdí David Špinar, head of performance v českém Googlu. Podobně se na to dívá i Jakub Novotný ze společnosti Adform: „Pro Adform tato změna není rozhodně překážkou, ba naopak. Už více než před rokem jsme uvedli uživatelsky přívětivé rozhraní studio.adform.com pro snadnou tvorbu všech dostupných HTML5 formátů.“ V podobném duchu se vyjadřují i zástupci adserverů společností SizmekGemius.

Zdá se, že všichni vědí, o co jde, umí to, jsou připraveni, ale nikdo neudělá ten první krok.

Možná je potřeba jenom mávnout. A tak já mávám a vyzývám: Pojďme dělat bannerové kampaně od září už jenom v HTML5!

 

Jan Suda
VP for Programmatic, Data & Operations, GroupM Connect Czech Republic

 

Uživatelé na tabletech a mobilech nevidí flashové kampaně už delší dobu. Od podzimu budou kvůli aktualizacím prohlížečů ohrožené i na laptopech a počítačích.

Reklama
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)