Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nesnižovat cenu, ale zvyšovat hodnotu tisku

V noční můru se může proměnit aktuální situace na polygrafickém trhu v Evropě, která odstartovala v plné síle v dubnu. Evropou se valí domino pádů předních výrobců i dodavatelů základních surovin a zdá se, že jsme se dostali do situace, která značně ovlivní svět tištěné komunikace.

Zadavatelé tištěné reklamy zcela logicky požadují ve výběrových řízeních co nejnižší možnou cenu. Na českém přesaturovaném trhu existuje mnoho tiskáren, které jsou ochotny ve snaze urvat zakázku jít pod náklady. Zdá se tedy, že z pohledu zákazníků je vše v pořádku. Ale nyní nastává čas na to, přemýšlet, jak zvýšit hodnotu tiskových produktů v komunikaci, a nikoliv jak snížit cenu na minimum.

Papír podraží

Současná situace kolem dodavatelského řetězce pro polygrafický průmysl v Evropě naznačuje jediné – bude hůř. Výpadky v dodávkách papíru od velkých dodavatelů mohou mít za následek dvě věci – zdražení papíru a problémy těch tiskáren, které nemají vyřešený dodavatelský řetězec a dostatečný finanční polštář pro vyšší náklady na materiál.

Reklama
ČEZ

Nyní se v mnohem větší míře než v letech 2008 a 2009 ukáže, v jaké kondici jsou jednotlivé subjekty na polygrafickém trhu. V Evropě během dubna a května tohoto roku zkrachovalo několik velkých dodavatelů papíru, včetně lídra trhu, globálního Paperlinxu. V obrovských problémech jsou i papírny, například skotská Tullis Russel. Toho využili silnější konkurenti a vzhledem k nižší nabídce papíru na trhu oznámili zdražení až o 10 procent již od července tohoto roku.

Jak ušetřit a neprodělat?

Zadavatelé a agentury tak musejí přemýšlet nad zvýšením hodnoty investovaných prostředků do tištěné komunikace. A nebo jinak – jak za své investice získat co nejvíc. Pokud se na tištěnou komunikaci začnete dívat touto optikou – ostatně jedná se o reklamní investici jako každou jinou -, získáte mnohem větší manévrovací prostor a víc možností pro efektivitu vynaložených prostředků. Pokud pojmete tištěné materiály jako nosič svého sdělení – a je jedno, jestli se jedná o wobbler, katalog, billboard nebo in-store stojan či obal výrobku -, máte za sebou víc než půlku cesty k vyšší efektivitě.

Naopak, pojmete-li tisk stylem „když to musí být…“, vyhodíte i peníze investované do ostatních částí kampaně. Nepřistupujte k tiskovým službám jako k nutnému zlu. Prosté poslání tiskových dat do nejlevnější tiskárny může vést k mnoha problémům, kterým se dá předejít.

Komunikujte s tiskárnou

Komunikujte se svou tiskárnou na téma, jaké tištěné materiály se pro vaše potřeby nejvíce hodí. Neméně důležité je pracovat s propojením jednotlivých nástrojů konkrétní kampaně.

Moderní technologie se samozřejmě promítly i do tisku. Při návrhu například in-store nástrojů nebo obalů je dnes nutné myslet i na jejich propojení například s on-line částí kampaně, teprve pak získá zadavatel dříve nedostupnou synergii komunikačních nástrojů.

V případě in-store nástrojů může navíc i například obyčejný QR kód nebo jiný způsob propojení s on-line světem změřit jednoduše výkon a úspěšnost kampaně v jednotlivých místech prodeje.

Václav Loubek

marketingový manažer, Logik

Zdroj: Shutterstock



Evropským polygrafickým trhem se valí domino pádů předních výrobců i dodavatelů základních surovin.

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast
Vánoční nákupy

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)