Tisk klesá, ale mírně

Výsledky výzkumu odhadu čtenosti tisku Media projekt minulý týden do velké míry potvrdily zprávy, které se na trhu v Česku i globálně objevují už delší dobu – denní tisk čelí konkurenci rychlejšího internetového zpravodajství a jeho čtenost klesá.

Deníky čte podle odhadů výzkumu 65 % občanů starších 12 let. Ještě loni to přitom bylo 72 %. Pokles čtenosti zaznamenaly všechny deníky, s výjimkou deníku Sport a Lidových novin. Zejména LN se čtenost daří zvedat už třetí rok po sobě – na přelomu let 2012 a 2013 byla na úrovni 184 tisíc čtenářů, letos je to 210 tisíc.

Nutno dodat, že tištěným médiím jako takovým se nevede až tak špatně, jak by články o konci tisku mohly naznačovat. Na přelomu let 2013 a 2014 odhadoval Media projekt zásah tisku na téměř 8 200 000 Čechů, o rok později je toto číslo ještě stále těsně pod osmi miliony (z 93 % na 91 %).

Velký podíl na těchto relativně stabilních číslech mají do značné míry časopisy a zejména týdeníky. Těm jako jediným meziročně čtenost neklesla a pohybuje se jak loni, tak i letos na úrovni 64 procent obyvatel. Celkově časopisy čte zhruba 84 % Čechů nad 12 let.

Skokan Glanc

Časopisy pochopitelně zahrnují širokou škálu titulů, z nichž nejlépe se vede lifestylovým titulům pro ženy. To je zároveň letos jediná kategorie, kde docházelo k vícerým významným růstům. Za skokana roku lze označit časopis Glanc, jemuž meziročně narůstala čtenost o více než 30 %. Původně čtrnáctideníku zřejmě pomohla změna periodicity na měsíčník, ke které došlo loni na podzim, a zaměření se na bonitnější čtenářky – Glancu se tak nejenom povedlo zvrátit propad, ale dokonce se dostat téměř na čísla čtenosti z doby před dvěma lety.

Radost jeho vydavatelství Astrosat však zřejmě udělaly i další tituly – Kondice zaznamenala nárůst čtenosti téměř o 30 procent, Gurmet o 25 %.

Pokud lze ze všech čísel uvedených na této a následující straně vůbec něco usoudit, tak zřejmě to, že tisk jako zdroj rychlých informací pokulhává, jako zdroji zábavy mu však žádná smrt tak rychle nehrozí.

null

null

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia