Letos jsem měl tu čest „porotcovat“ v české i slovenské národní soutěži kreativity. Z pohledu porotce jsem navíc viděl soutěže zvenku i zevnitř. Člověk se těžko brání neustálému srovnávání, a proto bych se rád podělil o objektivní analýzu ze subjektivního pohledu.
Nevím přesně, z jakého důvodu se vlastně začalo v reklamě soutěžit. Ale když už s tím někdo začal a tato disciplína se stala sledovaným mezinárodním sportem, je logické mít v tomto sportu republikové mistrovství. I přes existenci malé skupiny bojkotérů v Čechách i na Slovensku jsou obě soutěže ve svých zemích vnímány jako nejvyšší národní liga.
Česká soutěž se drží rozumně níže
Začněme fakty. ADC Creative Awards se letos zúčastnilo 287 prací ze 48 agentur. Pěknými čísly se může pochlubit i slovenský Zlatý klinec. Prací bylo 237 z 36 agentur, startovné činilo 250 eur. Co se ceny za přihlášku týče, česká soutěž se drží výrazně níže, a to na rozumných 3000 korunách.
Obě soutěže nabízejí klasické soutěžní kategorie. Zlatý klinec na rozdíl od Louskáčku obsahuje i kategorii Event. Poměrně často je na Slovensku zastoupena podkategorie Selfpromo.
Bolístkou obou soutěží se ukázala být kategorie OOH, protože se v ní objevily tytéž práce jako v kategorii Print & Poster. Na jednu stranu nelze kvalitní práci v obou kategoriích neocenit, na druhou stranu je zbytečné, aby bez výrazného přínosu pro dané médium stejný vizuál získal cenu dvakrát. V Portoroži byla tato kategorie věnována především kreativitě, která aktivně pracovala s kontextem outdooru.
Práce hodnotila v obou zemích kmenová porota, která se rozrůstala v některých kategoriích o specialisty. Vždy šlo o zkušené a relevantní hodnotitele. Předsedou byl v obou případech cizinec. Na Slovensku Čech a v Čechách Rus.
Průběh hlasování má slabiny
Průběh hlasování o shortlistech má na Slovensku dvě slabiny. Hlasování je vtěsnané do jednoho dne, a stalo se tak 16hodinovým maratonem. Češi hlasují ve dvou dnech.
Smysl ve Zlatém klinci nedává ani možnost hlasovat o umístění na shortlist pro práci vlastní agentury. Tato možnost naštěstí neexistuje při hlasování o cenách, to už se zainteresovaní porotci musí zdržet hlasování. Zdržet se musí i jakýchkoli komentářů a obhajob své práce.
Hlasování o tom, zda práce ze shortlistu získá jeden z kovů, je na Slovensku trochu důkladnější. Nejdříve hlasujete elektronicky bodováním od 1 do 10. Poté vidíte průměr hlasování všech porotců a je jasné, jaký je udán směr. Po krátké diskusi se pak vrháte do analogového hlasování (rukama), kde už se opravdu rozdělují kovy. Elektronické předkolo umožní navíc diskusi a vyjasnění případných nejasností ohledně přihlášené práce.
Klinec žije pro veřejnost i přes den
Zlatý klinec žije pro veřejnost i přes den. Součástí jsou Young Lions a studentská kreativní soutěž Žiarovka. Denní program začíná prezentací shortlistovaných kampaní, stejně jako to je u portorožské kategorie Golden Watch. Velice zajímavá část programu pro porotce i veřejnost.
Výsledky jsou rozhodnuty, můžou se jít předávat trofeje. Energii, rychlý spád i velkolepost ceremoniálu a především pozornost diváků bychom mohli sousedům závidět. Večer je očividně prestižní událostí. Přišlo 1100 lidí (při vstupném 33 eur), kteří dvouhodinové předávání pozorně sledovali od začátku do konce.
V čem by vlastně měl být háček?
S pozorností při ceremoniálu mají Češi dlouhodobý problém. Nezabralo divadlo, klub, Rudolfinum ani zavření či otevření baru. Když se ale díváte na ceremoniál Klince, nechápete, v čem by vlastně měl být háček. Dvě hodinky posedím, sleduji předávání a pak se jdu bavit. Viníkem nedostatečné pozornosti i účasti (400 lidí) snad není vyšší vstupné – 1200 Kč.
Kvalitu prací těžko porovnávat. České se mi zdály v letošním ročníku silnější v klasických médiích, v digitálu měli lehce navrch zase Slováci. V obou soutěžích se porota snažila svou volbou ukázat na práce, které znamenají posun v reklamní tvorbě. Umístění na shortlistu by mělo být vnímáno jako úspěch a získání ceny už by mělo opravdu něco znamenat. V Čechách se u zlatých Louskáčků navíc vždy klade důraz na mezinárodní srozumitelnost a kompetitivnost, protože „zlata“ jdou automaticky na ADC Europe.
Louskáček si na rozdíl od Zlatého klince prošel chvilkovou ztrátou sebevědomí, které se snaží znovu nabrat pod novým jménem ADC Creative Awards. Myslím, že už stačí jen pár úprav a Louskáčky si budou zaslouženě nadále držet prestižní místa na poličkách českých agentur a v životopisech kreativců.
David Suda
kreativní ředitel, WMC Grey
„Energii, rychlý spád i velkolepost ceremoniálu a především pozornost diváků bychom mohli sousedům závidět.“
V českém Louskáčku dostali letos Grand Prix Budvar a jeho agentura Kaspen/Jung von Matt za spot pro černé pivo B: Dark.
Automobilka Hyundai se zviditelnila originálním darem pro slovenské nemocnice – modelem Hyundai ix1, vozítkem pro novorozence. Za projekt Compact Family Vehicle získala agentura Creo/Young & Rubicam ve slovenské soutěži Zlatý klinec Grand Prix a zlato v kategoriích New Media a Corporate Communication.