Koncem března projednával volební výbor sněmovny novelu zákona o regulaci reklamy, která má dále harmonizovat český a evropský trh. Regulace reklamy (i když skrze jiný zákon) se kromě jiného dotýká i poměrně přísně regulované oblasti reklamy na pohřební ústavy a služby.
Je libo pohřeb, mladá paní?
Návrh zákona se aktuálně nachází ve druhém parlamentním čtení. Některé varianty novely hovoří i o „výrazném snížení úrovně regulace reklamy pohřebních služeb“. Zastánci liberálnějšího přístupu k reklamním aktivitám pohřebních ústavů neváhají dodat, že podnikatelé tak budou moci svoji „reklamu provádět v širším rozsahu“.
Současná právní úprava reklamních činností souvisejících s pohřebnictvím je velmi restriktivní. Dokonce taxativně definuje množství informací, které mohou být uvedeny – název, předmět činnosti v pohřebnictví, adresa, kontakt, provozní doba a logo.
Dále jsou omezena možná místa a způsoby šíření této reklamy. Nově projednávaný návrh na uvolnění propagace spojené s pohřebnictvím by se měl nadále týkat pouze šíření reklamy, nikoli jejího obsahu. Nadále se pro reklamu na tyto činnosti stanovují etická omezení jako zákaz šíření v areálech zdravotnických zařízení a zařízení sociálních služeb, zákaz adresného mailingu a zákaz propagace v souvislosti s informováním o úmrtí.
Navrhovaná varianta odstraňuje veškerá omezení týkající se reklamy na činnosti v pohřebnictví, která bude nadále regulována pouze obecnými ustanoveními zákona o regulaci reklamy. Správní delikt spočívající v neoprávněném šíření reklamy na pohřební služby je v rozporu s § 26a zákona o pohřebnictví a lze z něj uložit pokutu až 50 tisíc korun.
Když dva stíhají totéž
Naopak zákon o regulaci reklamy pamatuje na přestupky s pohřební reklamou v § 8 a sankce je stanovena do výše dvou milionů korun. Jedno protiprávní jednání tak postihují dva zákony s rozdílnou výší pokuty.
Návrh zákona, který putuje sněmovnou od loňského listopadu, kdy ho předložilo ministerstvo průmyslu a obchodu, by měl tuto duplicitu mezi zákony rušit a pochopitelně zrušit i příslušné ustanovení o pokutě.
A konečná úprava, kterou se snaží prosadit předkladatelé zákona, by veškeré otázky řešící marketingové aktivity pohřebních ústavů ponechala plně v gesci zákona o regulaci reklamy. Obhájci uvolnění přísné regulace argumentují již zmíněným „nadbytečným omezováním jejich podnikatelského prostředí“, a dokonce považují novelu za konečné vítězství, umožňující odstranění „nedůvodných omezení reklamy na činnosti v pohřebnictví“.
Radní poukazují na snížení nákladů na posouzení souladu reklamy s právními předpisy a vytvoření otevřeného podnikatelského prostředí. Mnozí odpovědní poněkud optimisticky doufají, že „spotřebitelé získají více informací o nabízených službách“. Posledním propagovaným pozitivem je odstranění nadbytečných omezení reklamy na činnosti v pohřebnictví.
Nevýhody necitlivého přístupu si zajisté uvědomují mnozí, mezi typické obavy patří umožnění šíření reklamy v místech a způsoby, které by mohly mít negativní dopad zejména na nemocné a staré lidi.
Vzhledem k neodvratitelnému stárnutí okolních států je koncepce sociálně udržitelného a solidně zpracovaného pohřebnictví nutná.