Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Obsah nemusí být jen za peníze. Platit lze i průzkumem

„Exkluzivně si tento článek můžete taktéž přečíst po jeho sdílení,“ nabízí už několik měsíců čtenářům na svých stránkách měsíčník Reportér. Toto oznámení se objeví dvakrát až třikrát za měsíc a pro čtenáře znamená, že nemusejí za text zaplatit jinak požadovaných 10 korun. Rozvine se před nimi i po sdílení s přáteli a známými na Facebooku, Twitteru nebo LinkedInu.

Pro Reportéra to znamená, že v následujících dnech a hodinách si článek, pod kterým se formulka z úvodu objeví, přečte mnohem větší počet čtenářů než ty ostatní.

Šéfredaktor Robert Čásenský si systém pochvaluje: „Máme pocit, že to funguje,“ říká. „Vidíme, že na Twitteru a Facebooku se ty texty docela sdílejí, a tím pádem k nám přicházejí noví čtenáři, kteří zjišťují, že Reportér existuje a jaké články v něm jsou.“

Reklama
MMcite

S nápadem přišla společnost Striker Digital, která pro měsíčník Reportér vytvořila webové stránky. „Chtěli jsme podpořit ‚seeding‘ a představit koncept nového magazínu co nejširšímu publiku výměnou za možnost dostat se k exkluzivnímu obsahu,“ vysvětluje záměr její kreativní ředitel Šimon Podehradský.

Na podobném principu funguje třeba i zahraniční služba Pay with a Tweet, která uživatelům zpřístupňuje jakýkoliv obsah, od článků až po videa nebo dokumenty, poté co o něm informují na svém Twitteru.

Kolik nových čtenářů systém přinesl, redakce Reportéru zatím neumí říct. Přesné měření v této pořád ještě začáteční fázi projektu nemají. Jisté je, že agentura Striker Digital udělala z Reportéra jednu z prvních zdejších vlaštovek alternativního placení za obsah a nabídla redakci zajímavý marketingový nástroj.

Dotazníky i bitcoiny

V době, kdy řada médií zápasí s problémem, jak přesvědčit čtenáře k nákupu digitálního obsahu, který měli až doposud zadarmo, se část z nich ohlíží po jiných cestách. A vznikají tak neotřelé nápady, které možná nezaplatí provoz média, svou cenu však mají.

Americký deník St. Louis Post-Dispatch začal loni stejně jako řada jiných zamykat svůj obsah. K jeho odemčení však nejsou potřebné peníze, nýbrž informace. Čtenáři, kteří nemají předplatné, musejí jednou denně odpovědět na otázku z Google Survey.

Jedná se o marketingové průzkumy, za jejichž vyplnění platí Google deníku pět centů za odpověď. To při odhadovaném počtu návštěvníků stránek kolem 4,7 milionu měsíčně už nemusí být úplná almužna.

Jinou cestou se rovněž loni vydal deník Chicago Sun-Times, který zavedl platby za obsah prostřednictvím bitcoinů přes službu BitWall. Ta umožňuje platby bez poplatků za převody, díky čemuž by se novinám měly vyplatit i mikroplatby za jednotlivé texty.

Systém má však i další výhody – pomáhá list zpopularizovat mezi fanoušky virtuální měny a připravuje se na její případné rozšíření. A čtenářům nabízí nečekaný zábavný bonus – cena bitcoinu totiž neustále kolísá – kdo si počká a je ochoten chvíli sledovat jeho hodnoty, může obsah nakoupit levněji.


Jeden z textů měsíčníku Reportér, který si návštěvníci jeho webové verze mohou „zakoupit“ sdílením.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)