Firemní CSR patří do dodavatelských vztahů a podmínek

Stále více společností začíná rozšiřovat závazek odpovědného podnikání také směrem ke svému hodnotovému řetězci. Korporátní udržitelnost neomezují jen na svůj vlastní byznys, ale sledují udržitelnost celého dodavatelského řetězce. Odpovědné řízení dodavatelského řetězce se stává velkou výzvou, na druhé straně nezbytnou nutností globálního podnikání 21. století a klíčovou součástí společenské odpovědnosti.

Signatáři principů UN Global Compact, největší platformy společenské odpovědnosti na světě (pod záštitou OSN), integrují základní principy na podporu lidských práv, zlepšení pracovních podmínek, ochrany životního prostředí a podpory etického podnikání i v rámci svých dodavatelských řetězců.

Důležité je nesoustřeďovat se pouze na dodržování stanovaných zásad, ale také na sdílení hodnot. Čísla dle UN Global Compact hovoří jasně, 83 % společností očekává, že jejich dodavatelé dodržují principy odpovědného podnikání, již jen 60 % tyto požadavky zahrne do podmínek dodavatelské spolupráce, ale jen 17 % svým dodavatelům pomůže s nastavením cílů či dodavatele v oblasti udržitelného podnikání proškolí. Například společnost Ikea, člen Asociace společenské odpovědnosti, definuje udržitelnost dodavatelského řetězce v rámci kodexu IWAY. V kodexu uvádí, co mohou dodavatelé od společnosti očekávat a co od nich naopak očekává Ikea. Kodex vychází z mezinárodních deklarací a konvencí a zahrnuje specifické oblasti aktivní prevence dětské práce, pracovních podmínek, odpovědného lesního hospodářství či životního prostředí. Společně s téměř stovkou speciálně vyškolených auditorů se pak společnost podílí na implementaci a následné kontrole dodržování kodexu a tím i udržitelnosti svého dodavatelského řetězce.

Pokud by např. oděvní společnosti důsledně kontrolovaly svůj dodavatelský řetězec a sledovaly pracovní a bezpečností podmínky, za kterých se šije jejich oblečení v rozvojových zemích, nemuselo by dojít ke zřícení továrny Rana Plaza, které si vyžádalo přes tisíc obětí.

 

Lucie Mádlová
Asociace společenské odpovědnosti
výkonná ředitelka
([email protected])

 

Jen 17 % firem své dodavatele v oblasti udržitelného podnikání proškolí.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen