Mats Persson, šéf nákupní platformy Adform, rád zdůrazňuje potenciál programatického nakupování reklamy a překvapivě přívětivý je i ke konkurenci. Růst celého odvětví podle něj převáží nad bojem o tržní podíl.
Proč je Adform nejrozšířenější DSP platformou v ČR?
Hlavní výhodou jsou vztahy s místními vydavateli i zadavateli reklamy. Zaměstnanci mluví česky a zákazníkovi cokoli vysvětlí v rodném jazyce. Klíčem k úspěchu jsou především lokální data.
Cítíte se ohroženi konkurenty, jako jsou AppNexus nebo Google DoubleClick?
Konkurence je vždy zdravá. Nutí nás zlepšovat služby a přicházet s novými produkty. Agresivní nástup Googlu vidíme na lokálních trzích od Skandinávie po ČR. Vstup hráče, jako je Google, ale vytvoří dodatečnou poptávku. Ve výsledku tak máte menší díl z mnohem většího koláče.
Co je překážkou rozšíření RTB?
Velkým tématem v USA je umělé vytváření impresí pomocí robotů. Adform má však technologii Bearskin, která tyto podvody okamžitě odhalí. Umíme dokonce posoudit i skutečnou viditelnost reklamy. Žádný marketér nechce nakupovat imprese někde na spodku stránky.
V RTB reklamě se utratilo v roce 2014 jen 90 milionů korun.
Trh v USA a UK má v programatickém nakupování stále dva roky náskok. Celkově má však internetový marketing obrovský potenciál. Četl jsem, že Mondelez se chystá utratit polovinu reklamního rozpočtu na internetu. A to není on-line firma. Ještě dynamičtěji roste trh s RTB. Obrovský potenciál vidím v reklamě na mobilních zařízeních, protože marketér vás chce oslovit tam, kde trávíte nejvíce času.
Mobilní zařízení ale zatím moc velkým reklamním trhem nejsou.
Lidé se snaží nacpat klasickou on-line reklamu do mobilu, ale to nefunguje. Přitom je obrovský rozdíl mezi časem, který lidé tráví na chytrých telefonech, a mezi objemem reklamy, která je zde utracena. Aby byla mobilní reklama úspěšná, je potřeba najít správné formáty, využívat geolokace a nakupovat programaticky. V tom pomáhá technologie Adformu.
Adform začal s technologií TVTY, jak to funguje?
Díky této technologii můžete nakupovat reklamu podle časových rozvrhů. Pokud běží reklama v televizi, nechcete uživatele oslovovat v ten samý čas ještě na mobilním zařízení a na iPadu. Multiscreening je dnes přitom úplně běžný. Největším problémem samozřejmě je dostat do systému data o časových rozvrzích. Ale v budoucnu je možné například programaticky promítat norské reklamy na interaktivních plochách v Heathrow, když přistane letadlo z Osla.
Co je nejsilnější složkou portfolia služeb Adformu? Adserving, RTB, nebo rich media?
Adserving má v ČR určitě nejsilnější pozici, což je zatím stejné v Dánsku i na dalších trzích. Naší největší výhodou je ale to, že umíme na vynikající úrovni všechny služby dohromady.
Mats Persson, COO společnosti Adform
Pochází z Dánska, stejně jako celý Adform. Zastával manažerské pozice ve společnostech PwC, IBM a Syncron. Od roku 2011 působí jako COO v Adformu se zodpovědností za finance, HR a client service team.