Potřeby optimalizovat výrobní náklady se od nedávné krize drží firmy dodnes. Velmi opomíjeným zdrojem úspor bývají obalové materiály. Ne každá firma má ve svých řadách zkušeného obalového specialistu. Ve většině firem tuto pozici zastává především nákupní oddělení, které má na starosti vše od nákupu surovin přes vybavení kanceláří, všechny druhy obalů až po výrobní linky. U obalů v první řadě záleží na jejich správné specifikaci, tzn. konstrukci, materiálu, technologii tisku, počtu barev a až následně na výběru dodavatelů a kvalitním vyjednávání.
Po celou dobu naší existence jsme se jako specialisté na obalový design setkávali se žádostmi o konzultace právě při sestavení správných specifikací pro obal, vybrání optimální technologie pro tisk a doporučení vhodných dodavatelů. Mnohdy jsme naráželi na obaly, kde byly historicky zcela nevhodně zvolené materiály i konstrukce, ale „dělalo se to tak vždycky, funguje to, tak proč to měnit“, zaznívalo ve firmách velmi často.
K čemu je Allopti
Za více než 20 let existence jsme si vyzkoušeli, že se vždy nějaká cesta pro úspory najde. Proto jsme v posledních letech připravovali projekt Allopti, zaměřený na audit a optimalizaci obalových materiálů. Projekt jsme připravovali s našimi tiskovými specialisty, zkušenými odborníky z nákupních oddělení, logistiky a auditory tak, abychom vytvořili efektivní a jasnou metodiku auditu a optimalizace s naprosto relevantními výstupy pro zadavatele. Projekt auditu a optimalizace obalových materiálů má za úkol najít a představit zadavateli všechny možnosti úspor na obalových materiálech a při samotné optimalizaci pak připravit nové specifikace pro obalové materiály, najít nejvýhodnější technologie a dodavatele, nastavit celý proces pro výběrová řízení a následně vybrat optimální dodavatele.
Optimalizace pro Carnibonu
Allopti jsme úspěšně otestovali na několika menších projektech a koncem roku 2013 spustili v plném rozsahu pro Carnibona Group, vyrábějící v Maďarsku, Česku a na Slovensku pod značkami Schneider, Mecom, Csabahus, Kaiser masné výrobky. Projekt byl zaměřen na audit a posléze optimalizaci celého obalového portfolia ve čtyřech výrobních závodech, optimalizovalo se přes 1000 položek obalů. Projekt byl rozdělen celkem do tří kroků:
1. Audit – základní analýza celého portfolia obalů, jejich specifikací, objemů, stávajících dodavatelů, to vše v úzké spolupráci s nákupem, technology výroby, logistikou a marketingem. Doba auditu byla cca čtyři měsíce. Na tomto projektu byla po analýzách předpokládaná úspora ve výši 8-15 procent nákladů na obaly, podle země a výrobního závodu.
2. Optimalizace – nejnáročnější část, kdy ve spolupráci s výrobou, marketingem, nákupem a logistikou je třeba připravit nové specifikace pro optimalizované položky a připravit veškeré další podmínky pro výběrová řízení, včetně návrhů alternativních dodavatelů, to vše podle zvolených technologií a objemů.
3. Výběrové řízení – výběrová řízení vedla oddělení nákupu. Naši experti byli po celou dobu k dispozici pro veškeré dotazy ze strany oslovených dodavatelů. Po ukončení došlo k vyhodnocení výběrových řízení a samotnému výběru nejvýhodnějších nabídek a závěrečnému domluvení finálních podmínek pro smlouvy. Po tomto kroku úspory stouply v průměru na 25 procent (to znamená, že při rozsahu např 8 milionů eur vydaných ročně za obaly dělá úspora 2 miliony eur). Projekt ale navíc přinesl i časové úspory při výrobě, snížení počtu dodavatelů, vyšší komplexitu výroby a mnohdy vyšší kvalitu obalových materiálů nebo kvalitu tisku, případně jiné, lepší podmínky pro dodávky obalů. Pro zadavatele je atraktivní způsob odměňování agentury – odměna je stanovena jako procento z ročních úspor.
Martin Dulava
výkonný ředitel a idea maker, LineArt Group