Následující čtyři trendy vycházející z predikcí KBM Group ze sítě Wunderman ukazují na vývoj, kterým momentálně prochází především americká společnost. V českém prostředí je zatím můžeme vnímat jako inspiraci. Časem ale tato témata budeme řešit na našem trhu taky, čili se už nyní můžeme bavit o přípravě jejich řešení.
Internet věcí
Internet věcí je jednoduše řečeno internet ve všem. Neboli propojená síť všech zařízení, která přinášejí nový rozměr a přidanou hodnotu jednotlivým produktům a službám. V současné době přichází třetí vlna internetu – už nejde jen o počítačovou síť nebo mobilní a internetové připojení. Internet se v současnosti nachází zkrátka všude. Nejen v technologiích, ale i v tzv. wearables (nositelných technologiích, jako jsou například smartwatch), v chytrých domácnostech i v zařízeních určených k monitoringu vašeho zdravotního stavu. KBMG předpovídá, že do roku 2020 budou mít lidé možnost i schopnost pracovat s téměř všemi takovými zařízeními.
KBMG dále odhaduje, že v roce 2025 bude trh internetu věcí generovat 14 bilionů dolarů. Marketérům bude poskytovat nejen cenná spotřebitelská data a insighty, ale také nové cesty, jak ještě více propojit zákazníky s vlastními produkty a službami.
Mobile first
Rok 2015 je ideálním obdobím pro přechod na tzv. mobile first strategii. 70 % veškerého vyhledávání (alespoň na americkém trhu) pochází z mobilů. 51 % všech e-mailů si lidé přečtou na smartphonech. 70 % všech uživatelů internetu v Severní Americe na něm „brouzdá“ jen přes mobil a na mobilech stráví 14krát více času než na stolním počítači. Tobi Lütke, zakladatel a CEO společnosti Shopify, tvrdí, že „z nakupování přes mobil se v současnosti stává hlavní způsob on-line nakupování“.
Zážitek napříč všemi kanály
Zákazníci jsou v současnosti neustále propojeni on-line na všech zařízeních a na všech nějakým způsobem reagují. Proto také očekávají neustálou a konzistentní péči a zážitek od svých oblíbených značek. A to na všech kanálech.
90 % spotřebitelů přechází mezi jednotlivými zařízeními, aby dosáhlo vytyčeného cíle (např. vyhledávání nebo nákupu). Podle společnosti Google v České republice 77 % lidí zároveň při sledování televize využívá současně i jiné zařízení.
83 % spotřebitelů oceňuje, pokud je obchodník rozpozná na všech zařízeních.
69 % spotřebitelů očekává stejné ceny za zboží v on-linu i v kamenných pobočkách.
57 % spotřebitelů očekává stejné a konzistentní akční nabídky na všech prodejních kanálech.
„Čím souvislejší a jednotnější zážitek, tím kouzelnější.“ Jamie Gallo, prezident, Wunderman, New York
A jako vždy – je to o lidech
Posledním velkým trendem roku 2015 je marketing založený na lidech a jejich potřebách. Nejdůležitější metrikou v pochopení zákazníka bude sledování jeho chování napříč všemi kanály. Budoucnost nákupu reklamního prostoru leží v nástrojích jako Facebook Atlas, které dokážou vyhodnotit jednotlivé cesty k nákupu prostoru v on-line i off-line prostředí. Společnost AOL tvrdí, že díky znalosti dat a profilu svých zákazníků dokáže zacílit sdělení a reklamu na vícero zařízení najednou. Zároveň je schopná dosáhnout tohoto zacílení s 93% přesností. To je velká příležitost pro 56 % společností, které zatím nepersonifikují svou prezentaci a propagaci v on-linu. A můžeme říct, že to je z jejich strany minimálně nedostatek, jak ostatně potvrzuje i jeden z našich dalších příspěvků, ve kterém se věnujeme právě personalizaci.
Milan Janecký
ředitel KBM Group, součást sítě Wunderman
Podle Milana Janeckého vše směřuje k multichannelovým zážitkům.